Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av markus98
Hej

Har en 245 med d24 från fabrik, först slutade generatorn att ladda. Samma dag hade jag monterat dit extraljus och kopplat i dem. Laddade batteriet och när jag ska starta den nästa dag lyser enbart glödlampan när jag vrider på tändningen. Batteriet är tomt efter att jag haft igång den ett tag. Förde in generatorn till någon min far känner som lagade den, den skulle fungera efter det. Fungerade först trodde jag, men då urladdades batteriet istället när jag inte hade igång bilen. tog bort extraljusen och det fungerade inte heller. Vad är det som har hänt? batteriet dött?
Användarvisningsbild
av lennarte
markus98 skrev: när jag ska starta den nästa dag lyser enbart glödlampan när jag vrider på tändningen. Batteriet är tomt efter att jag haft igång den ett tag.
Vilken glödlampa lyste???.
markus98 skrev:men då urladdades batteriet istället när jag inte hade igång bilen
Detta tyder på att en diod i likriktaren i generatorn har "gått sönder". När du "slår på" tändningen och startar motorn så fungerar laddningen, men när du "slår av" "tändningen" och tar ut nyckeln, lyser laddningslampan. Kan ha blivit något "kortslutet" vid monteringen av extraljusen.

Mvh
Lennart
av markus98
Lampan till glödningen, men han som jag lämnade in generatorn till gick ju igenom den? Den ska ju fungera då.. Fått ett tips om att det kunde vara laddningsreläet?
av Rådlös
Du har förmodligen en generator som är nyare än början på åttiotalet? Då har du en integrerad laddningsregulator inbyggd i generatorn. Ofta tillsammans med kolhållaren. Du har därför inget fristående laddningsrelä.
Vad har du för garantier att reparationen blev riktigt utförd? Provkörde ni generatorn? Har du möjlighet att låna en annan generator för att se om felet finns kvar eller inte? I värsta fall, köp en på skroten eller en på Biltema. Den kostar en tusenlapp och då har du en fabriksny.

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.