Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla glada människor.

Jag har en Volvo 343DL -88 som jag har försökt fixa ett bra tag nu men den vill helt enkelt inte. Kan tillägga att jag inte är någon bilmekaniker direkt utan har gjort några enkla alternativa lösningar.

Den går väldig ojämt och ryckigt på låga varv men går som en klocka på höga varv. tomgången går ojämt.

Har tagit ur förgasaren och gjort rent den, bytt tändstift, kollat så den inte drar sjuvluft på något ställe, bensinfiltret vid bakageluckan är rengjord. fördelarlocket är bytt hos en bilmekaniker, och tändhatten tror jag det heter ska bilmekanikern ha bytt. Han sa att det behövdes en förgasarrenovering? så jag tog ut förgasaren och gjorde rent allt kollade så allt såg fint och osv, kollade filtret i förgasaren men problemet kvarstår?

Några förslag? Skule vara mycket tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Brainy
Sitter det inte en tomgångsskruv på de där förgasarna som du kan vrida upp lite?

/Anders
av jonte031
Jag har försökt med tomgångsskruven men det fungerar fortfarande inte, Har funderat på brytar spetsarna. tror ni att det kan fungera??
av Jimpiz
mormor har haft en 343.. men det är just den modellen som inte har några brytar-spetsar har jag för mig
av Erland
Kolla om slangarna till vevhusventilationen läcker eller är igensatt. Jag har haft problem med det. I en av slangarna sitter det en strypning intryckt i slangen. Kolla så den inte är helt tät. Läcker slangen vid insugningsröret går den jävligt dåligt på tomgången.
Det kan också vara nå strul med den elektriska tomgångssolenoiden.
av Volvo360-88
Hej
Hade problem med min 360-88, dålig tomgång och tvärdog ibland.
(tomgången justeras i datorboxen)
Det visade sig efter flera verkstadsbesök att tempgivaren för automatchoken var trasig (chokade fullt hela tiden med dålig tomgång som resultat. till råga på allt blev det kortsluting ibland och då dog hela bilen. efter ca 5 min gick det åter att starta. nu är den utbytt och bilen går som en klocka.
av jonte031
Tack så mycket för svaret, skall genast kolla om det. Jag har ju provat det mesta nu förutom datorboxen, kan inte mycket om det. Men jag tackar för ditt svar och återkomer med information om hur det har gått
av Fredrik i Trollhättan
En 343 -88 har brytarlöst tändsystem av bristfällig kvalitet. Enheten har krånglat för mig på de 300 jag har haft. Den återfinns på vänster framskärm. Rör på kontakthusen på sidan när motorn går illa. Förändras motorgången har du glapp i anslutningarna...
Har du förgasare? Då har du kanske även EGR-system? Ventilerna i dessa kan sätta igen och ge dåliga lågvarvsegenskaper...
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]