Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo850T5
Hitta en volvo 245 d6 från 1980 som jag kanske ska köpa å fixa till och sen sälja igen. Eftersom det tydligen är en ovanlig bil så försökte jag leta fakta om den på google men hitta inte nåt inte ens bilder fanns det knappt. Så frågar er vad ni vet om den som hur ovanlig, värde, motor/låda och om den är eftertraktad mm. Snabbt svar är bra.
Mvh
av Volvosson
244 och 245 Diesel är inte så vanliga längre.

Visst, det finns en del dåliga långmilare, ofta ombyggda och förstörda.
Sen finns en del 240 bensinare som är konverterade med dieselmotor.
Men fina originalbilar med originalmonterad dieselmotor är ovanliga.

Motor D24: Är en Volkswagen-motor som användes i VW LT lätta lastbilar
och bussar. Volvo köpte altså in motorn från VW. Motorerna är lite känsliga,
det gäller särskilt tidigare årgångar, de blev bättre på slutet. Vissa motorer
gick bara några år innan de fick skador eller det va dags för renovering.

Men samtidigt fanns motorer som aldrig krånglade, aldrig behövde öppnas,
och som kunde rulla 40-50000 mil utan problem. Så man kan inte säga att
motorn är rakt igenom dålig. Dessutom går dessa sexor otroligt gött på nåt
vis, även om de inte brukar anses som några raketer. Min personliga åsikt
är dock att en frisk D24 med lite lätt påställd pump, går både piggt å gött.
(Allt förståss sett i förhållande till andra dåtida befintliga dieselmotorer)
av Volvo850T5
Skit bra nu vet jag lite om denna bil. Tyckte den verkade lite ovanlig eftersom den fronten ser man inte ofta. Vad tror ni den skulle vara värd om man tvättar lagar rost får den att fungera och bara snyggar till den?
av osla
inte mycket mer än 6-7 kanske 8 tusen, en rostlagad bil blir aldrig samma som en osvetsad originalbil.
är skönt vrid och ljud i d24:an, men går grymt slött. en mb 240D går betydligt bättre än en d24 med uppställd pump, har själv testat bilarna mot varandra. och ni som tycker d24:an är svår att få tag på (pratar bara motorn nu) så vet jag att det finns 3 st d24:or på norrbottens bildemontering i storsund på självplocken, sitter i lt31
av osla
ska man köpa för att renovera och sälja med vinst så går det inte med en vanlig 240 om än det är en diesel. ska till att vara kanske en 164 eller p1800. amazonerna och duetterna får man väl ganska bra för också men tycker man ser en amazon/duett varje gång man kollar blocket
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]