- lör 07 jun 2014, 16:27
#870444
Hej!
I höstas körde jag med bilen, en 244 GL B21A 1980, på landsväg i hastigheter ca 90-110 km/h i samma omständigheter som idag dvs soligt och ca 25 grader ute. Tempen blev ganska hög, säg 75% av "spannet" på mätaren men höll sig där ganska stadigt vilket jag antar är för att luften kyler ganska bra när det går fort.
Idag däremot var det som sagt lika varmt och soligt men då var det hastigheter kring 50-80 km/h (i princip aldrig under 50 förutom i korsningar och rondeller förstås) där tempen bara ökade och ökade. Ingen hård körning eller så. Tempen klättrade sig rätt högt och när jag sen hamnade i kö i 10 minuter gick den upp på det röda området på mätaren. Stängde av motorn när jag kunde och parkerade bilen när jag kom mig ur kön.
Kan även tillägga att jag även märkt att tomgångsvarvtalet varierar med motortempen, ifall det kan vara något relevant symptom. I vanliga fall när motorn är jämnvarm har det hamnat på 1100 RPM mot för "normala" 850-900 men idag när tempen var nära det röda var tomgången snarare 1300-1400.
Termostaten antar jag är okej eftersom kupéfläkten har levererat mig väldigt bra värme hela vintern. Motorn är dessutom bytt ca 2009-2010 på Volvo av förra ägaren pga att den förra skar, så den nuvarande motorn har mig veterligen inte gått särskilt långt (under 1000 mil sedan bytet tippar jag på därtill).
Edit: Ja, det finns förstås kylarvätska så det räcker. Ganska precis mittemellan max och min i tanken. Drog även åt locket på expansionskärlet lite extra för någon dag sedan pga att det pyste och lät där tidigare när motorn blivit varm (=inte tätt?). Nu pyste det ingenting iallafall.
I höstas körde jag med bilen, en 244 GL B21A 1980, på landsväg i hastigheter ca 90-110 km/h i samma omständigheter som idag dvs soligt och ca 25 grader ute. Tempen blev ganska hög, säg 75% av "spannet" på mätaren men höll sig där ganska stadigt vilket jag antar är för att luften kyler ganska bra när det går fort.
Idag däremot var det som sagt lika varmt och soligt men då var det hastigheter kring 50-80 km/h (i princip aldrig under 50 förutom i korsningar och rondeller förstås) där tempen bara ökade och ökade. Ingen hård körning eller så. Tempen klättrade sig rätt högt och när jag sen hamnade i kö i 10 minuter gick den upp på det röda området på mätaren. Stängde av motorn när jag kunde och parkerade bilen när jag kom mig ur kön.
Kan även tillägga att jag även märkt att tomgångsvarvtalet varierar med motortempen, ifall det kan vara något relevant symptom. I vanliga fall när motorn är jämnvarm har det hamnat på 1100 RPM mot för "normala" 850-900 men idag när tempen var nära det röda var tomgången snarare 1300-1400.
Termostaten antar jag är okej eftersom kupéfläkten har levererat mig väldigt bra värme hela vintern. Motorn är dessutom bytt ca 2009-2010 på Volvo av förra ägaren pga att den förra skar, så den nuvarande motorn har mig veterligen inte gått särskilt långt (under 1000 mil sedan bytet tippar jag på därtill).
Edit: Ja, det finns förstås kylarvätska så det räcker. Ganska precis mittemellan max och min i tanken. Drog även åt locket på expansionskärlet lite extra för någon dag sedan pga att det pyste och lät där tidigare när motorn blivit varm (=inte tätt?). Nu pyste det ingenting iallafall.