Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbo98
var hittar man kylare till 240 diesel? letat överallt på skrotar,blocket m.m men kan inte hitta någon, ingen som vet var man kan hitta;)?
av osla
sen går det ju faktiskt stoppa dit en från en bensinare, det är ju samma anslutningar, man kanske får byta till längre slangar dock
Användarvisningsbild
av lennarte
turbo98 skrev:Tyvärr är ju bensin kylaren mindre och kyler sämre....
Det finns 2 kylare (minst) till 740 bensin modeller, en liten och en stor. Hur det passar för övrigt vet jag inte men det sitter samma typ av "överfall" som fäste och det är ju samma motor.

mvh
Lennart
av osla
lennarte skrev:
turbo98 skrev:Tyvärr är ju bensin kylaren mindre och kyler sämre....
Det finns 2 kylare (minst) till 740 bensin modeller, en liten och en stor. Hur det passar för övrigt vet jag inte men det sitter samma typ av "överfall" som fäste och det är ju samma motor.

mvh
Lennart
den stora sitter väl på 16v och turbo? har inte sett den med en vanlig sugmotor. dom små kylarna är då samma i 240 och 740 vet jag då jag testat byta mellan dom
Användarvisningsbild
av lennarte
turbo98 skrev:någon som vet mått på dom?
Den som sitter i min 745 16V motor, som byttes för en del år sedan mot en från Biltema är 55 cm mätt från ytterkant till ytterkant (med plasten). Jag tog en från skroten när jag behövde en "ny" remskiva. Då fick jag ändå plocka bort den. Den är också från en 740 med 16V motor och den såg ganska ny ut. Jag misstänker dock att båda dessa är " den lilla" kylen, där är nämligen gott om plats på sidorna. Jag har inte haft problem med varm motor trots att vi drar båten (minst 1800 kg) med den på somrarna.

Mvh
Lennart
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]