Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Metso
Här var ett litet liknande ämne, men gammalt så jag öppnar nytt.
Min gamla Volvo fungerar bra på landsvägen och håller överaskande nog svalt i bilen trots att det är hett ute.
När jag släcker bilen hör jag ibland hur elfläkten surrar en stund.
Men på tomgång, i tex trafikljus, stiger värmen snabbt, ju varmare väderlek, desto större problem, på vintern sällan.
Varför gör den detta, har några gånger stängt bilen i trafikljuset, eller kört och sidan och låtit den svalna, vad kan jag göra?
Den dricker ej vatten, kylvätskenivån hålls intakt, olja gillar den, men det skall väl Volvos göra ;-)
Termostat bytt, det var sönder, fläkten fungerar nu. Har aldrig kokat, eller varit på rött, men nog nära...
Om mätaren visar nästan rött så räcker det att jag får köra nån kilometer så är den helt ok. Dvs kylning via 'fartvinden' fungerar ypperligt.
Användarvisningsbild
av vetten
Jag hade ett liknande fel på min 480 att den blev lite varm ibland vid kökörning på sommaren då fläkten inte slog till ibland, gjorde rent kontaktstycket till givaren och sen funkade det ok igen, har för mej att givaren sitter i överkanten på kylaren det var ett tag sen jag hade 480-in så jag är lite osäker där.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla så det inte har "fyllt igen" kylaren framifrån med insekter, jord, gräs och sådant. Även extraljus, nummerplåt och liknande kan hindra luftströmmen. Spola igenom kylaren med en vattenslang inifrån motorn och och framåt.Var särskilt noga med botten på kylaren, höger sida i färdriktningen (du har säkert liggande kylare). Har du bara elektrisk fläkt kolla att den verkligen funkar ordentligt, den kan ju fungera utan att "orka" riktigt. Sedan kan själva kylaren börjat att tätna invändigt också. Då får du prova att spola hela kylsystemet också

Mvh
Lennart
av Metso
Har nu tvättat kylaren på kräk och gräs. Gav först litet lösningsmedel och sedan vatten först från motorhållet och sedan framifrån eftersom jag ej kom så bra åt 'bakifrån'. Kom mycket 'skräp' bort och vattnet rann fritt igenom.
Dessutom gjorde jag en 'lätttvätt' på motorutrymmet samt bytte tändstift.
Men den blir fortfarande varm vid tomgång, kräver ca 5-10 min och så är den oroväckande nära rött.
När jag då stänger av bilen så hör jag att fläkten är på och koll visar att den snurrar och ordentligt. Detta gör den bara om jag stänger bilen som mycket varm och fläkten snurrar ej länge. Jo den är bara elfläkt.
Vågade ej ännu tvätta inne i kylaren, risken finns ju att jag tvättar bort nåt i kylaren som stockat fast eventuella små läckagen...
Användarvisningsbild
av vetten
Har du kollar givaren som jag skrev den kan funka som din när du stänger av men ändå inte när motorn är igång.
av Metso
Måste kolla givaren som nästa. Om fläkten ej snurrar när mätaren närmar sig rött så måste ju felet vara där. Jag kan ju även koppla förbi den och slå på den mekaniskt inifrån för att se om fläkten räcker till.
Tack för påminnelsen.
av Metso
Testade termostaten och fläkten och märkte att fläkten startar just före nålen kommer in på det röda området, så det verkar som om jag oroat mig i onödan??? Detta testades på tomgång.
Måste väl nu köra nånstans med mycket trafikljus och se hur detta fungerar i trafiken, känns bara litet 'spännande' att vänta så här långt och i princip godkänna att mätaren kan gå in på röda området. Det går antagligen inte att ändra 'startvärdet' på termostaten att fläkten skulle slå på tidigare.
av Rådlös
Tempmätarna till instrumentpanelen är inga precisionsinstrument. Det som man upplever som "rött" och alarmerande kanske är normal arbetstemperatur? Pröva med t.ex en sådan här:
http://www.clasohlson.com/se/IR-termometer/Pr362286000
Mät på någon åtkomlig plats på topplocket före termostaten och mät alltid på samma ställe. Jämför samtidigt med nålens läge på skalan och skriv upp resultaten så att du får någon sorts diagram. Gör flera mätningar under olika förhållanden, varma och kalla dagar etc. etc. så att du får ett bra mätunderlag.
Den föreslagna IR-termometern är av det enklare slaget. Det finns dyrare på bilprylvaruhusen, som har "lasersikte". Men jag tror att den här enkla räcker bra om man mäter på en bestämd och samma punkt hela tiden.
IR-termometern går ju att använda till annat också, t.ex att vintertid "jaga energitjuvar" i läckande fönster och dörrar. Den fungerar t.o.m som febertermometer. Man gör som sjukvården, mäter i örat.
av Metso
Tack för bra tips, återkommer! Märker nu att jag ej vet vad som är acceptabel temperatur, kylaren har ju dessutom ett visst tryck så 100°C behöver ju ej nödvändigtvis vara för varmt, ävenom jag tror så.
av Metso
Har nu vid empiriska tester märkt att elfläkten slår på just innan visaren når röda området och är på så länge att visaren sjunker ca 5 mm. Så allt fungerar tydligen ävenom jag fortsättningsvis tycker att fläkten slår på för sent, blir nu lätt så att man blir van vid detta och sedan när termostatet går sönder märker man ej nåt förrän det är för sent...

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]