Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lejon2014
har en -91 245, o fick att den var för hög på besiktningen , lampan för avgasrening har lyst. får en tid på Volvo att ställa ner co halten o släcka 2:an , ringer för att försäkra mej att jag får köra in bilden den tiden, men då får jag till svar att MEN det går ju inte justrera. Bilen går bra. lampan slutade lysa då jag la av batteripolerna. Vad kan felet då vara ? ?:-/
av Rådlös
Felet är nog detsamma som tidigare, men när du har kopplat bort batteriet så börjar styrdatorn om från noll i hela sin mätprocess. Det är ju först när lambdasonden och katalysatorn är varma som dom börjar mäta och då kommer med största sannolikhet lampan att tändas igen.

Har du färsk motorolja och rena luft- och oljefilter? Sådant kan hjälpa en hel del.
av NilsO
Om du skriver alla avgasvärden och läser ut vilken felkod som sätts när lampan tänds går det att ge svar. Annars blir det mest gissningar.

Felkoder kan du enkelt läsa ut själv på 240 -91, ingen felkodsläsare behövs. Man gör såhär:

(1) Nollar lagrade felkoder genom att koppla ur batteriet en liten stund som du gjort.
(2) Kör bilen tills lampan tänds (försök komma ihåg *när* den tänds, om motorn är varm etc).
(3) Läs ut felkoder enligt instruktionerna i forumets FAQ-del. (Både för tändsystemet och bränslesystemet.)

Lycka till!
av Lejon2014
Miljökontrollvärden.
CO 0,5(0,5) HC 098 (100)
CO 2500 0,5 (0,3) LAMBDA 1,02 (0,96-1,04)
Om det säger nån något , katalysator , lambda ??? Å hur kollar jag felkoderna ? Om man kunde läsa ut de utan
felkodsmätare :-) :-)
av Rådlös
Diagnostikboxen är inte gjord för någon lös handhållen felkodläsare. Man läser direkt i diagnostikboxen. Det finns inlägg och trådar under FAQ-avdelningen i forumet om hur man gör. Även hur man tolkar koderna.
av NilsO
Avgasvärdena är sådana man brukar få om katalysatorn inte fungerar som den ska. Med en ny katalysator hade den antagligen gått igenom. Det är såklart inget man kan säga säkert bara genom att titta på besiktningens noteringar, men däremot kan en verkstad enkelt kolla om katalysatorn fungerar eller inte.

Men: dålig katalysator tänder inte avgasreningslampan på 240, så det måste finnas något mer fel. Ibland när motorstyrningen upptäcker något fel och tänder avgasreningslampan börjar det också arbeta i sk "nödläge" ("limp home mode" kallas det i vissa serviceböcker). Då går motorn oftast bra, men bränsleblandningen är fel vilket på sikt skadar katalysatorn. Därför ska man inte köra längre sträckor med tänd avgasreningslampa även om motorn går bra, åtminstone inte om man inte vet varför lampan lyser.

Så dels får du försöka lista ut varför lampan tänds (dvs varför det sätts felkoder), dels undersöka om katalysatorn verkligen fungerar. Man behöver som sagt ingen felkodsläsare för 240 -91, det finns en knapp att trycka på och en lampa som blinkar vänligt åt en i motorrummet :wink:

(Avgasvärdena du anger berättar också att t ex lambdasonden antagligen fungerar. Så lägg inte pengar på att byta delar på måfå.)

Edit: Här står hur man läser ut felkoder (det står 740 och 940 men gäller också din modell). http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Användarvisningsbild
av Kloge
Jag brukar köra några dagar innan besiktning med ca 20% E85 i tanken och när jag ska till besiktningen kör jag en omväg dit och dessutom lite hårdare körstil. När jag sedan väntar på min tur har jag motorn igång så att katalysatorn är ordentligt genomvarm
av NilsO
Jag brukar nog bara köra de 4 km till besiktningen, och stoppa motorn medan jag väntar. Det har aldrig varit problem, och bilen (940 -96) har originalkatalysatorn.

nej jag antar att mitt enda argument är att j[…]

Har du nån erfarenhet om piratskärmar h[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.