Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Undrar vad följande kan vara:

1. Bild

Bild

Jag har nu mätt och det är ca 12 volt i den när tändningen är igång på läge II.

Jag hittar ingenstans vart den ska sitta någonstans. Hittade desstom en till svart sladd som är fast i insuget som verkar vara någon form av jord, ni ser
den på bilden.

Om jag har fel insug, vart brukar anslutningen sitta? vad ska jag fråga efter för insug på tex skroten.

2. Bild

vad kan den göra? ingen spänning/el i när tändningen är på.
Senast redigerad av 1 smuckas, redigerad totalt 0 gånger.
om vi börjar med övre bild funkar parkeringsljus när du vrider på tändningen (utan halvljus) ska då lysa lite starkare än när du har halv/hel ljus på.
om du vrider knappen till p ljus läge funkar parkeringsljuset ska även då lysa lite svagare om ja inte missminner mig.
allt ljus bak ska även funka om du bara vrider på tändning samma med p ljusläget.

mittre bild har för mig att det är nån kontakt som har med svänghjulets vevens position att göra kan ha fel.
inget som jag nånsin haft nån nytta av är det inge strul med den låt den vara du har ju en riktig bil så du behöver inte ha nåra datorer.
finns nog inget insturment att koppla på den kontakten längre.

undre är det möjligt att ta en bild av andra änden?.

Med vänlig hälsning hasse.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Den första tycker jag ser ut som en vridpotensiometer. Ett vridbart motstånd alltså. Var sitter den?
Den andra, finns det någon spänning i kontakten? Sätt i mätpinnar från en multimeter och prova olika när motorn är igång. Variera även lite på varvtalet för att se om något ändras.
Den tredje är absolut inget originalmontage. Kan du ta en bild på det du tror är en termostat också.

Vad har du för motor, förgasare eller insprut? Har du eller har det funnits t.ex bränsledriven motorvärmare eller något annat tillbehör?
okej, tack för bra tips/funderingar. jag ska försöka återkomma imorgon med lite bättre bilder kring den sista bilden, den som stör mig mest. hittar inget där den ska kunna sitta.
den är en B21A förgasarmotor.
ska även prova lite med en multimeter imorrn på de olika ställen
1. Ser ut som hemmamek, kablar som är inklämda o sen kapade.
2. Det är en kontakt för att koppla in till ett mätdon volvo hade, går på svänghjulet o visar nollöge/tändning
3. Är kabeln som ska gå till tomgångsventilen du ska ha på insuget, du ser dock ut stt ha äldre insuget på din av nån anledning.
tycker att tomgångs ventilen borde synas i nedre bild ser dock ingen misstänker att du inte har kvar tomgångsventilen.
det är mycket möjligt att det är kabeln till ventilen den brukar komma upp där.
kan det vara en kabelsko bakom tejpen som syns i bild?.
kabeln till ventilen ska det vara spänning på när du slår på tändningen.

Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Då det är en 78 är det fel insug nu, det ska va nyare insuget med tomgångsventil, och det syns att under tejpen är kabelskon (svart plasthölje på den), rätt färg är det också. Så det är den kabeln.
tack för flera givande svar. fantastiskt forum detta. ska undersöka närmre insuget o förgasaren samt mäta spänning. Verkar ju skumt att det sitter fel på insug på, någon som bytt och klantat sig kanske?
kan man märka att denna ventil ej är inkopplad/inte finns. tänker att bilen har en sladd där som ska uppfylla en funktion.. :???:
låt oss säga att du har en t ventil som ej funkar då brukar bilen gå som en påse skit på tomgång (högre varv minns jag inte) samma om du tar av kabeln. ventilen är lätt att se sitter på insuget framför fuggen men du verkar ju ha fel insug. kan även sitta direkt på fuggen om jag inte tar fel. det jag tänker på först hur går kylvattnet i insuget om det sitter ett äldre insug på.
de första b21a hade en vatten slang till insuget som troligen kom från motor blocket.
och de nyare b21a/b23a insugen helt intern vatten kanal i insuget och ingen yttre slang.
finns ingen t -ventil o hålet i tex fuggen är pluggad torde bilen gå fint på tomgång o upp ändå men va vet ja.
experter haka på här nu!.

Senast redigerad av 3 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]