Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av smuckas
#864806
Hej!

Har idag satt på helt nytt avgassystem, första gången jag gjort..
men tror det gick ganska bra.. förutom
att det läcker mellan främre rör och grenrör :(

har satt ny packning och dragit åt de 3 skruvarna riktigt hårt
men läcker..

ska jag ha monteringspasta där? gjort något fel tro? dålig packning?

vänligen,
smuckas
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#864832
har du skrapa o slipa bort ev gamla packnings rester och rost på grenröret
det är svårt att se uppifrån ta en spegel å kolla hur det ser ut.
antar att du inte varigt på lyft.
jag har aldrig behöva använt pasta på sagda ställe.
antar att du dragit muttrarna nåsånär jämt.

Med vänlig hälsning struttgubbe.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#864965
han måste ändå lossa främre röret igen
om han ska ha pasta emellan.
det har hänt mig nån enstaka gång att flänsen på främre
rör är lite krokigt vill minnas att jag var tvungen å sätta
dubbla packningar med lite klet i millan urk!.
hoppas att det inte är så för op.
men det funka iaf.

Med vänlig hälsning gubbstrutt.
Användarvisningsbild
av Vix
#865939
Har du skruvat fast främre röret först och sedan byggt på därifrån, eller har du dragit fast främre sist? Har själv vart med om att det inte blir tätt där om man inte drar det först med släppta klammers på de andra bitarna då det kan sitta i spänn någonstans.
av smuckas
#866007
tack för flera svar. skruvade av främre röret igen och upptäckte att grenröret var rostskadat vid anslutningen så det buktade in lite på ett ställe. Hjälpte inte att skrapa och borsta. så tror det blir nytt (begagnat) grenrör, det gamla var ändå rätt risigt
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#866060
Vix skrev:Har du skruvat fast främre röret först och sedan byggt på därifrån, eller har du dragit fast främre sist? Har själv vart med om att det inte blir tätt där om man inte drar det först med släppta klammers på de andra bitarna då det kan sitta i spänn någonstans.
bra synpunkt främre först har varigt med om samma grej otätt om man drar främre sist.
fästet främre rör mot låda är bra att ha med brukar fattas.

gubbstrutt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#866086
smuckas skrev:ska jag ha monteringspasta där? gjort något fel tro? dålig packning?
Den "normala gången" är nog att man monterar allt framifrån och bakåt, men drar inte fast något. Kollar så att allt passar och kan röra sig lite utan att "ta i". Jag använder monteringgspasta i alla skarvar även mot grenröret. Sedan "drar" jag fast det. Inte i någon speciell följd, utan det "ger sig" var man ska börja. Det kan "kiva lite" någonstans, då får man börja där. Främre röret mot grenröret brukar bli sist. Katen kan vara lite "strulig" att få tät vid konan, men det är mycket viktigt att det är tätt där och vid grenröret.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#866349
smuckas skrev:tack för flera svar. skruvade av främre röret igen och upptäckte att grenröret var rostskadat vid anslutningen så det buktade in lite på ett ställe. Hjälpte inte att skrapa och borsta. så tror det blir nytt (begagnat) grenrör, det gamla var ändå rätt risigt
det var inte kul ta det väldigt försiktigt med grenrörets muttrar brukar vara fast rostade kolla ev ut stickande gänga ur muttern så att det
finns gänga de kan nämligen rosta bort. smörj med rost lösning nån dag innan du börjar skruva. går det tungt ta en bit i taget
skruva in och ut försök ta en bit ut sen in osv om du har lite tur har du alla muttrar av till sist smörj ofta i det här läget har jag ibland haft smörjkanna
med vanlig tunnare olja
ett jäkla skit om nån pinnbult går av i toppen. då har du jobb.

Med vänlig hälsning hasse.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#866371
lennarte skrev:
smuckas skrev:ska jag ha monteringspasta där? gjort något fel tro? dålig packning?
Den "normala gången" är nog att man monterar allt framifrån och bakåt, men drar inte fast något. Kollar så att allt passar och kan röra sig lite utan att "ta i". Jag använder monteringgspasta i alla skarvar även mot grenröret. Sedan "drar" jag fast det. Inte i någon speciell följd, utan det "ger sig" var man ska börja. Det kan "kiva lite" någonstans, då får man börja där. Främre röret mot grenröret brukar bli sist. Katen kan vara lite "strulig" att få tät vid konan, men det är mycket viktigt att det är tätt där och vid grenröret.

Mvh
Lennart
jag tror nog att du råka tänka på en nyare 240 en 78 årsmodell har ingen kat.

Med vänlig hälsning hasse
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]