Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tänkte höra om någon har några idéer kring detta fenomen.

Det gäller ett tillfälligt oljud som kommer ganska sällan på 245:an från 1993, med 24000 mil på mätaren och B230FD-motor. Problemet har funnits kanske 3-4 år.

När oljudet hörs, låter det som en plogbil kör bakom och drar med plogen på asfalten, så det är inte något litet diskret oljud. :( Jag har bara hört ljudet inifrån kupén, men jag kan tänka mig att det låter ganska mycket ute också. :oops:

Jag kör inte så långa sträckor med bilen (under milen) och uppfattningen är att när ljudet kommer så kommer det under första kilometern.
Jag har testat att dra i handbromsen för att se om ljudet påverkas och det gör det inte. Måttlig fotbroms påverkar heller inte, och ljudet upphör när bilen står stilla. I samband med att oljudet uppträtt har jag även känt på bromsarna om de känts varma och de har inte känts varma. När jag har haft passagerare med i baksätet har deras uppfattning varit att det hörts från vänster bak.

När oljudet kommer varar det sällan längre än någon minut. Ofta tycker jag att oljudet kan komma när man rullar i svagt uppförslut mot en korsning. Jag har då testat att hålla ner kopplingen och ljudet påverkas inte. Ljudet påverkas heller inte av att man gasar lite (det har inte varit läge att dra på mycket gas). Däremot tycks ljudet ibland försvinna av att man vrider ratten lite åt vänster. T ex vid en vanlig högersväng så försvinner inte alltid oljudet, men om man först vrider ratten till vänster och sedan svänger höger har det hänt att oljudet försvinner. Nu är väl även mer gas inblandat samtidigt som man svänger och det är tyvärr inte alltid som oljudet försvinner vid en vanlig vänstersväng. Sedan vet man ju förstås inte om oljudet skulle ha upphört ändå, utan att det behövt vara kopplat till något som jag gjort. ?:-/

Jag har pratat med verkstaden om oljudet och de har inte sett något konstigt under bilen som skulle kunna förklara oljudet. De har sagt att jag ska komma dit med bilen när oljudet kommer och jag har varit in två gånger (bilverkstaden ligger lägligt nog inom en kilometer från jobbet). Vi körde runt med bilen ett tag och bilen lät förstås inte då.

Det är lite svårt i och med att oljudet bara kommer ibland och att det inte verkar gå att provocera fram oljudet. Det är ju också svårt att prova olika saker just när ljudet kommer eftersom det även finns annan trafik runtom att tänka på. Jag har ju haft några år på mig att observera problemet och testa olika saker, men tyvärr har jag inte blivit något klokare.

Är det någon som varit med om liknande fenomen eller har några tips?
svår fråga detta jag försöker mig dock på ett långskott
har rasat 3st 240 axlar av modell 75-81 innan de gav upp hördes ett ljud som kan stämma med det du nämner.
jag hann aldrig köra så länge som du med oljudet innan det braka till i diffrensial klumpen det tog stopp var inte i nån högre fart som tur var
har du kännt om det vill hugga stopp nån gång å du får backa för att komma loss?.
bilen rullar tungt?.
jag hade ett skuret bakre knutkors på en 142a det lät för jäkligt det med
har du kolla på det?.
hjullager?.

vill även tillägga att ovanstående hände mig på arton hundra talet :)

Med vänlig hälsning gubbstrutt
Kan vara ett hjullager, eftersom du skriver att det alltid kommer då bilen går kall och att det kan försvinna när man svänger. Så det kan vara att hjullagret är glappt och att detta gör att drivaxeln rör sig en aning och är det då väldigt kort avstånd till bromsskölden så kan det skrapa emot och kan låta rätt ordentligt.
När bilen (hjullagret) blivit varmt så expanderar det och centrerar axeln bättre och ljudet försvinner.
Lyft upp bilen när det stått över natten t ex, demontera hjulet och pressa isär bromsklossarna en aning och återmontera hjulet och ryck, vrid och känn efter ordentligt ifall det är nåt som glappar.
Kontrollera samtidigt ifall skölden ligger onormalt när skivan på nåt ställe.

Det är en teori i alla fall!
Tack för tipsen!

Hm, det låter inget vidare med axelras... Det skulle jag inte vilja ha. :-O)
Bilen går fint. Det är inga hugg och bilen rullar inte tungt.

Jag har ju känt efter att allt vid hjulen sitter fast och så, och att även avgassystemet sitter fast.
Men i och med att oljudet tycks komma och gå som det vill så har jag inte direkt haft någon aning vad jag ska gå på.
Men detta med att värme påverkar kan ju vara en viktig ledtråd. Jag får kolla noggrannare kring bromsarna och hjulen.
det var vad som hände mig iaf jag vill dock tillägga att jag behandlade inte bilarna som nån prinnsessa förr
det var bränna däck sladda runt på torr asfalt osv osv trimma gasa till det rasa var mitt måtto.
så måla inte fan på väggen än men du bör vara väldigt observant på vad som sker
så att det som hände mig inte upprepas för dig sånt där är lurigt att veta i förväg.

stavggninga Bjur ja på Med vänlig hälsning gubbstrutt.
Oj, 40 st 240! :shock: Jag är fortfarande inne på första 240:n (första bilen!), men den har verkligen funkat jättebra.

Skulle det nu vara problem med hjullager så får man man väl ändå säga att det var bra kvalitet på lagren som klarade hela 24000 mil!
Allinug skrev:Oj, 40 st 240! :shock: Jag är fortfarande inne på första 240:n (första bilen!), men den har verkligen funkat jättebra.

Skulle det nu vara problem med hjullager så får man man väl ändå säga att det var bra kvalitet på lagren som klarade hela 24000 mil!
Det är "bara" 38 (eller om det är 39) stycken, men det finns dom som haft fler ;)
Bak har jag aldrig haft problem med några lager, fram däremot har kunnat glappa en aning men då är det bara att demontera och smörja in med nytt fett och dra åt ett snäpp extra.
Så att det är kvalité är en underdrift, det är först när man misshandlar saker o ting som det går sönder.

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.