Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
Försökte hitta min gamla tråd, men hittar den inte så gör en ny.

Skrev om en tjutande bakaxel på min GLT -84
Fick rådet att byta bakaxelolja, men det vart inte av. har inte kört mycket med den (ca 10 mil) sen rådet.
Idag "tappade" jag kopplingen lite hastigt på 1:an så ena hjulet spann till och högg precis över en liten skarv-kant i asfalten när jag skulle svänga ut.

Det resulterade i 2 mindre kugg i bakaxeln och hål i kåpan bak. så ikväll har jag plockat ner allt och bytt innanmätet :)
Nu skriker eller låter den inte alls :D

Oljan i axeln såg fö. helt okej ut och verkar ha haft rätt nivå, till skillnad från den axeln jag slaktade och tog dreven från....

Bild

Bild

Någon som tror att axeln var dödsdömd eller sabbade jag den själv?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
hur vart det med fjädrarna hitta du nåra??.
vad gäller bakaxeln så är väl det inte så mycket å fundera över i nuläget kan jag tycka.

Med vänlig hälsning gubbstrutt.
av osla
var nog lite av båda delarna, när axlarna viner så har dom nötts konstigt på dreven, men brukar hålla länge fast dom viner. iaf på mb, där kan det vina 30 tusen mil utan problem. har själv dödat min axel på 245:an när jag skulle låsa fast den, men jag svetsade den, sen svetsade jag den en gång till innan ena drivaxeln gick av. tror inte volvo axlarna tål särskilt mycket stryk
Värmepaket 940

Läs detta. https://www.jagrullar.se/forum/vie[…]

Problem med värmen på 740

Gött att vara till nytta ibland....😁😁

Ingen byter skärmkanter fram, byt hela sk&aum[…]

Motorfästen XC60 -17

Man ser att det spruckit. Iaf det övre. Men d[…]