Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av smuckas
Hej!

Har ett litet problem med tomgången.
Jag har igår rensat och rengjort både tomgångsmotor samt spjällhus
vilket gör att motorn nu går mycket jämnare och fint :D

Innan dog ofta i bilen på högsta läget på gasen, alltså ingen gas alls. Nu är detta ordnat men
problemet är att när jag gasar så återgår inte gasen till startläget utan stannar på drygt ca 1000 rpm.
Så var det även innan rengöringen men var då inget större problem.. eller iaf inte det största problemet..

Jag kan putta upp gasen genom att dra bak gaspedalen upp med foten så hamnar den rätt, kan givetvis
justera för hand under motorhuven men den hamnar inte på "noll" igen utan att jag manuellt drar tillbaka den.
jag har även smörjt med litiumfett utan resultat.

Är det så enkelt som att byta gasvajer?
Kan det vara något annat jag kan prova åtgärda innan jag springer iväg och köper ny vajer?

vänligen,
Smuckas
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
smuckas skrev:Hej!

Har ett litet problem med tomgången.
Jag har igår rensat och rengjort både tomgångsmotor samt spjällhus
vilket gör att motorn nu går mycket jämnare och fint :D

Innan dog ofta i bilen på högsta läget på gasen, alltså ingen gas alls. Nu är detta ordnat men
problemet är att när jag gasar så återgår inte gasen till startläget utan stannar på drygt ca 1000 rpm.
Så var det även innan rengöringen men var då inget större problem.. eller iaf inte det största problemet..

Jag kan putta upp gasen genom att dra bak gaspedalen upp med foten så hamnar den rätt, kan givetvis
justera för hand under motorhuven men den hamnar inte på "noll" igen utan att jag manuellt drar tillbaka den.
jag har även smörjt med litiumfett utan resultat.

Är det så enkelt som att byta gasvajer?
Kan det vara något annat jag kan prova åtgärda innan jag springer iväg och köper ny vajer?

hur känns gaspedalen just av noll läge neråt kärvar den om du trycker lite lugnt med handen?
nu har ju jag inte rota nått i nån 91a men det är ju vajer på den iaf.

gubbstrutt.

vänligen,
Smuckas
av Rådlös
Jag hade en -92. Det hände några gånger att gasen hängde sig. Det brukade lossna om man växlade ur och stampade till på gasen och ryckte undan foten lika snabbt. Men till slut "släppte allt". Det blev ingen funktion alls. Det visade sig att mellan vajerhjulet och gasspjället satt en länkarm med kulleder, ca 12 - 15 cm lång. Dessa kulleder var av bakelit. Bakeliten sprack och gick av till slut. Förmodligen hade den varit sprucken en längre tid för brottytorna var smutsiga och jag misstänker starkt att det var denna länkarm som krånglade när gasen hängde sig.

Det här är ju bara en tänkbar möjlighet. Jag säger inte att det stämmer med dina problem, men kolla upp det i alla fall. Lösa delar till passande kulleder av metall borde gå att köpa på bilprylvaruhusen så att man slipper den sköra och bräckliga bakeliten.
av smuckas
tack för svar! men denna gång visade det sig vara så enkelt som att justera gasvajern! :lol:
o de får man va glad för, sällan problemet är mindre än vad man tänker, brukar vara tvärtom.

som Shogun skrev. Dom där fälgarna ä[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]

På min 2,4D -2008 hade låsringen som h[…]