Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dior
Hej.

Jag har en gammal 244:a (91) som av någon outgrundlig anledning inte vill starta.

Jag har haft den inne tidigare för liknande problem:

Då bytte de tändingsmodulen och bilen fungerade igen.

Den har varit inne hos samma mekaniker igen men denna gången fixade han det inte, så jag ställer mitt hopp till Experterna här på forumet som aldrig missat att identifiera problemen jag haft.

När jag vrider på startnyckeln så går startmotorn igång så fint och allt låter som det ska, utom att bilen inte startar, jag köra med startmotorn i flera omgångar över en längre tid så det finns kraft i batteriet.
Min känsla är att det inte kommer fram något bensin och/eller någon gnista till cylindrarna, den försöker inte ens tända. Inte ens när jag använder startgas vill den tända, ingenting.

Jag förutsätter att mekanikern har sett efter så att det finns gnista eller så är det det som är felet......(har inte pratat med honom själv).

MVH

Martin
av Rådlös
Detta som du beskriver att både tändgnista och bränsleinsprutningspuls saknas inträffar när vevaxelgivaren är ur funktion. Då fungerar endast startmotorn.
Det finns en kabelskarvkontakt över ventilkåpans bakre ända. Kontakten är gummiklädd och stor som en tändsticksask, ungefär. Öppna den och Ohmmät på anslutningarna till givaren. Det skall vara omkring 300 Ohm om den är riktig. Det brukar vara vaselin i kontakten. Det är inget fel om det ser kletigt ut. Det är där som fuktskydd.
av Kjellberg94
Har du original tändspole?
Hade liknande fel på min bil att den bara gick runt utan att tända eller nåt. O då hade ja en tändspole från biltema. Den gav gnista o så som den skulle. Men antagligen var gnistan för svag för så fort vi slängde på en original spole hoppade den igång igen.
Eventuellt kan de va tändboxen o bränsleboxen som e paj. De sitter på passagerarsidan under inredningen vid benen. Pröva o byt dem o se va som händer.
av Dior
Det är inte min bil men det är jag som använder den och ägaren tyckte vi skulle lämna in den till Volvo och få den lagad på "rätt" sätt.......

Vi hade nog alla kunnat gissa tills vi var gröna och ändå inte gissat rätt.

I och för sig var vevaxelgivaren på bommen och byttes men det var inte det som gjorde att bilen inte startade, det var kortslutning i kabelmattan på baksidan av instrumentpanelen. (Inte det första man gissar på i alla fall).

Tack för visat intresse....jag vet att ni är bäst på Volvo.....
Värmepaket 940

Läs detta. https://www.jagrullar.se/forum/vie[…]

Problem med värmen på 740

Gött att vara till nytta ibland....😁😁

Ingen byter skärmkanter fram, byt hela sk&aum[…]

Motorfästen XC60 -17

Man ser att det spruckit. Iaf det övre. Men d[…]