Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimmyaslund
Ja som rubriken säger så dör den.

Först visade att en lampa var trasig (pos hö fram) enligt besiktningen TROTS att den fungerade. Sen lämnade jag iväg bilen för lite svetsjobb osv så han skulle även se över lampan om han fick till det. För den fungerade innan som sagt men "varningslampan för att man har en trasig lampa" gjorde att bes-mannen bestämde sig för att det var den.

Men nu byter jag lampa, håller bara en liten stund sen så slocknar den. Vad Kan felet vara? Gäller en 76as 244.

Mvh
av Rådlös
Glappkontakt eller dålig kabel. (Egentligen samma sak)
Tänd belysningen. Leta upp kabeln som går till lamphuset. Dra, vrid ruska lite lätt på kabeln. Kolla om lampan blinkar när du rör kabeln. Jobba dig så bakåt ända till säkringspanelen.
Hittar du inget fel men måste passa en besiktningstid, koppla en ny kabel parallellt med den gamla hela vägen från säkringspanelen till glödlampsockeln. Fungerar det så kan du sedan i lugn och ro byta ut den gamla. Tänk på att den kan gå igenom ett eller flera skarvblock. Det är ingen "sensation" om den byter färg där. Så kolla upp först var och hur den är dragen.
När du ändå är igång, skrapa rent kontaktytor från smuts och oxider. Spraya med 5-56 men först efter att du har skrapat bort oxiderna. 5-56 flyttar inte på något skräp.
av jimmyaslund
Rådlös skrev:Glappkontakt eller dålig kabel. (Egentligen samma sak)
Tänd belysningen. Leta upp kabeln som går till lamphuset. Dra, vrid ruska lite lätt på kabeln. Kolla om lampan blinkar när du rör kabeln. Jobba dig så bakåt ända till säkringspanelen.
Hittar du inget fel men måste passa en besiktningstid, koppla en ny kabel parallellt med den gamla hela vägen från säkringspanelen till glödlampsockeln. Fungerar det så kan du sedan i lugn och ro byta ut den gamla. Tänk på att den kan gå igenom ett eller flera skarvblock. Det är ingen "sensation" om den byter färg där. Så kolla upp först var och hur den är dragen.
När du ändå är igång, skrapa rent kontaktytor från smuts och oxider. Spraya med 5-56 men först efter att du har skrapat bort oxiderna. 5-56 flyttar inte på något skräp.

Tackar. Klarade besiktningen men vill ju lösa problemet iaf :)

Ska kika närmare på det där. Är verkligen ingen bilexpert men lät ju inte så avancerat. Tror du man skulle kunna leta fram kabeln till lampan sen bara skarva den så "långt bort" från själva lamphuset? Och ifall inte det fungerar bara helt sonika byta hela lamphuset? Svärfar har ett antal 240 så jag kan ju plocka delar därifrån om jag vill.

Mvh!
av Rådlös
Så kan du naturligtvis göra, men lita inte på gamla kablar. Dom har blivit böjda tusentals gånger och kanske legat och skavt mot något vasst hörn. Rikta in dig på kablaget först.
av drizz29
kolla så inte bägge trådarna lyser samtidigt
brorsan hade det felet på en 242 -76
fel i lamphållaren
jag dödade 21w tråden med jälp av dra iser kabeln till den på bägge sidor så 5w lyser hela tiden
bilprovningen sa då inget om det på 3 år sen skrotade vi den

Idag fick jag felmeddelande att stödbatteriet[…]

Tillverkade egna fästen och skippade distanse[…]

Precis, det är fälgarna jag nämnde.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. […]