Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danmark
Hej kan någon hjälpa mig med elen vid torpedväggen .Har en 240 79 a och bytt motor till en B23 84 a och har läst Haynes 240 bok och deras elschema för 79 an och 81 och uppåt och kablarna från 84 ans motor stämmer inte.Är sju ledningar och jag får ihop 4 st men 3 kablar stämmer inte mned elschemorna då dom inte finns med.Så nu undrar jag om någon kan tala om hur kablarna skall kopplas.
Har klart med svart,röd,gul,blå.
Svart oljetryck
Gul temp
röd gen
blå startmotor

sedan skall bränsler elät kopplas in röd kabel
även så finns ingen brun kabel på 84 ans motor
Tacksam för svar.
av danmark
Tackar skall ögna igenom det.Behöver koppla in bränslepumpen men låter den gå så när generatorn laddar så år pumpen och så fort gen stannar så stannar pumpen lägger en diod emellan samt en nödkrets ifall 240 slutar ladda. :-)-)
av Rådlös
En fråga: Har du förgasare eller insprutning?
Det tar ju någon sekund eller två för generatorn att börja ladda. Det kan man se på kontrollampan. Om du då har insprutning så kommer du ju inte att ha bränsletryck i det läget när du skall starta bilen. Och frågan är då också om du kommer att få bränsletryck innan motorn har snurrat igång av "egen kraft"?

Detta är min fundering, men jag är ingen "allvetare" så jag kan ha fel. Jag skulle nog i ditt fall lita mer på den dokumentation som finns. Volvos egen blå Gör Det Själv-bok för 200-serien har kompletta kopplingsscheman t.o.m årsmodell 1986.
Den brukar finnas på Tradera och Blocket. Annars finns den på antikvariat.
av danmark
Hej antingen så lägger jag in den som det är original men har en stark fundering och koppla den över oljetryckskontakten för om oljetrycket försvinner så stannar motorn.En nydonad motor kostar skjortan och då är det fördel att den stannar innan eländet skär ihop.
Som jag skrev nödkrets som jag kopplar in och låter pumpen gå ett tag.

Idag fick jag felmeddelande att stödbatteriet[…]

Tillverkade egna fästen och skippade distanse[…]

Precis, det är fälgarna jag nämnde.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. […]