Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja man undrar ju. Ingen jag frågat hittills har sett nått liknande heller.

Vore ju coolt om den gick att koppla som du säger. Är dock ganska kass på el.
Så om någon vet vad man ska beställa och hur man skall koppla för att få det och fungera vore det kanon.
Säg 3500rpm upp och 1500 ner :) blir det tok så iaf så det fungerar när man ska växla upp
För att den skall fungera krävs det ju någon sorts givare på växellådan. Inte bara backväxeln utan alla 5 (6 med friläge).
Men du har några ledtrådar. Den kommer från VDO. Deras ombud i Sverige heter KG Knutsson. Kommer man bara till rätt avdelning så brukar dom vara kommunikativa och kundvänliga. Jag har fått lite hjälp med teoretiska uppgifter från dom tidigare. Båtinstrument bl.a.
Nästa ledtråd är att bilden med växellägena stämmer för Volvos växellådor till dom fyrväxlade M-40 och 45-lådorna. Kan ju finnas fler som har lika dant, men du har i alla fall ringat in en viss grupp av fabrikat. Kolla om det finns något detaljnummer på den. Det kan ge fler resultat.

Ett tillägg: Funktionen finns i dagens bilar och då är det som en funktion från färddatorn om bästa bränsleekonomi. http://www.bmw.se/se/sv/newvehicles/z4/ ... cator.html
När kör man 151 km/tim på trean? :shock:
Det är ju bara en lampa som ska i (gängstängerna är för att fästa mätarhuset i en plåtbygel som fattas) - koppla en brytare på gaspedalen så att plattan i mattan får växlingsindikatorn att lysa!
Fast egenligen skulle den ju lysa vid ett speciellt varvtal, se Shift Lamp nedan.

Måste säga att jag aldrig sett ett 52mm extraintrument med denna funktion, måsta vara för att fylla ut en panel om man inte hittar något meningsfullt, spar det - en raritet!!
Bild

Bild

Pilla isär denna och anslut lampan till din mätare:

Bild

http://www.ebay.com/itm/Universal-Adjus ... 3cd9349476
Har ett svagt minne av att jag sett detta förut, som liten pojk i någon släktings bil.
Kan den ha suttit i en mittkonsol i en Amason möjligen?!?
Volvosson skrev:Praktiskt vid snabba förarbyten i mörker när det fortfarande rullade 3-växlade Amazoner.
Annars blir det som en liten överraskning när man tror att man lägger i 1-an och kommer på försent att den var 3-växlad. Det kanske fanns någon form av spärr på B18 med 3-växlad låda, har faktiskt aldrig kört en sådan. På dom äldre B16, B4B var där ingen. På en -68 års Ford Mustang var där ingen i alla fall. En kompis från "lumpen" backade nästan upp till vindrutan på en VW1300 när han fick låna en sådan en gång och skulle "stila" lite.

Mvh
Lennart

Idag fick jag felmeddelande att stödbatteriet[…]

Tillverkade egna fästen och skippade distanse[…]

Precis, det är fälgarna jag nämnde.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. […]