Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Qurredutt
Hejsan. Kan det vara något fel på ljusomkopplaren till bilen som är orsaken till att Halv/Helljuset är svagt tro.
Ytterbelysningen fungerar bara när omkopplaren står på P-läget. Om jag ställer den på Halv/Helljusläget fungerar ingen ytterbelysning alls.
Och halv/helljuset är väldigt svagt fast det fungerar på P-läget.
Jag har nyligen bytt ut alla säkringar så dom är hela. Jag har också satt i nya halogenlampor med rätt styrka. Kan någon där ute i etern ge mig ett svar på problemet vore jag tacksam. ??:-/
lokalbin skrev:Kanske några jordkablar som är lösa.
Ja,kanske det. Men det kan kanske vara 50 andra fel också vol:-) . Det jag hoppas på är att få ett svar från någon som har haft samma problem och hittat en lösning på det.
Qurredutt skrev:Ytterbelysningen fungerar bara när omkopplaren står på P-läget. Om jag ställer den på Halv/Helljusläget fungerar ingen ytterbelysning alls.Och halv/helljuset är väldigt svagt fast det fungerar på P-läget.
Normalt när det är automatiskt halvljus ska det lysa när du "slår på" tändningen (ljus vredet i läge 3). När du vrider till "p-ljus" ska halvljuset slockna . På min 740 sitter ett relä mellan som "slår till och från" både hel och halvljus när jag har ljusvredet i "läge 3 och vrider av eller på tändningen. Borde vara samma på 240, men är inte säker på det. Är det samma så leta upp det relät, borde stå i instruktionsboken.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Qurredutt skrev:Ytterbelysningen fungerar bara när omkopplaren står på P-läget. Om jag ställer den på Halv/Helljusläget fungerar ingen ytterbelysning alls.Och halv/helljuset är väldigt svagt fast det fungerar på P-läget.
Normalt när det är automatiskt halvljus ska det lysa när du "slår på" tändningen (ljus vredet i läge 3). När du vrider till "p-ljus" ska halvljuset slockna . På min 740 sitter ett relä mellan som "slår till och från" både hel och halvljus när jag har ljusvredet i "läge 3 och vrider av eller på tändningen. Borde vara samma på 240, men är inte säker på det. Är det samma så leta upp det relät, borde stå i instruktionsboken.

Mvh
Lennart
Det var stegreläet som var kasst. Nu funkar det igen..

Idag fick jag felmeddelande att stödbatteriet[…]

Tillverkade egna fästen och skippade distanse[…]

Precis, det är fälgarna jag nämnde.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. […]