Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dalleballe
Hej! Bilen min läcker lite kylarvatten men jag kan inte exakt hitta vart ifrån på ett ställe.
Dels så fuktar det lite på vattenpumpen, vet inte om det kommer från toppen eller om det kan komma nån annanstans ifrån, men ser ut som att det rinner ner på pumpen, sen dunstar det när motorn blir varm så syns bara när den är kall att det ens är en läcka.

Men sen brukar det bli blött under själva oljefiltret, nån grej under, även det kylarvatten efter smakprov. Det har jag ingen aning om vart det kommer ifrån. Ser ut att isf vara under oljefiltret det läcker, kan de göra så? Kan det möjligtvis komma från samma ställe som vid pumpen eller har jag olika? Kan det vara topp-packningen som läcker? Bilen går mkt bra i övrigt.

Finns det några vanliga ställen man kan se över? Tror ni för övrigt det kan lösa sig med lite kylartätning? Verkar absolut inte läcka mycket, har inte behövt fylla på glykol än efter i alla fall en halv tank.

Är inte helt säker men tror att detta uppkom efter att bilen blev överhettad då kylarslangarna frös eftersom tidigare ägare inte fyllt upp med glykol..

Bilen är en 244 -92 gått 25000 mil
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ett ställe som är rätt vanligt att det läcker på är "o-ringen" mellan vattenpump och topp eftersom de flesta inte vet proceduren kring ett vattenpumpsbyte.

Använd INTE kylartätning, det är en produkt som aldrig skulle kommit ut på marknaden...
av rid54
Det var bara en association jag fick till "kylvatten vid oljefiltret". Jag hade någon bil (kommer givetvis inte på vad det var för en) som hade en sådan anordning, som en kylkanal runt "fästet för oljefiltret" och dit gick slangar med kylvätska. Det var bara en sådan där tanke som dyker upp; jag kanske skulle ha väntat med att skriva tills jag kommit på vad det var för motor....
av dalleballe
Hilmer skrev:Ett ställe som är rätt vanligt att det läcker på är "o-ringen" mellan vattenpump och topp eftersom de flesta inte vet proceduren kring ett vattenpumpsbyte.

Använd INTE kylartätning, det är en produkt som aldrig skulle kommit ut på marknaden...
Jasså okej, ska forskas lite i när det är ljust ute imorgon!
Tänkte på angående att det kommer vatten under oljefiltret, kan det vara så att det rinner bakåt från vattenpumpen när fläkten går kanske? Annars vet jag inte riktigt hur det skulle kunna komma dit utan att komma från toppen någonstans? För själva oljefiltret har jag inte sett något vatten på. Men hela motorn är riktigt skitig och hade mått bra av en motortvätt så det är ju lite svårt att se..

Jag har läst mycket bra om kylartätningen som heter "bars leak", men kanske fortfarande dumt att köra med tycker du? Detta är ingen bil jag egentligen tänkt behålla jättelänge, men gillar den tillräckligt för att jag skulle vilja få stopp på detta läckage men ändå inte lägga ner för mycket tid och pengar på den!
Användarvisningsbild
av Hilmer
dalleballe skrev: Jasså okej, ska forskas lite i när det är ljust ute imorgon!
Tänkte på angående att det kommer vatten under oljefiltret, kan det vara så att det rinner bakåt från vattenpumpen när fläkten går kanske? Annars vet jag inte riktigt hur det skulle kunna komma dit utan att komma från toppen någonstans? För själva oljefiltret har jag inte sett något vatten på. Men hela motorn är riktigt skitig och hade mått bra av en motortvätt så det är ju lite svårt att se..

Jag har läst mycket bra om kylartätningen som heter "bars leak", men kanske fortfarande dumt att köra med tycker du? Detta är ingen bil jag egentligen tänkt behålla jättelänge, men gillar den tillräckligt för att jag skulle vilja få stopp på detta läckage men ändå inte lägga ner för mycket tid och pengar på den!
Fläkten ihop med vinddraget gör ju att vattnet förflyttar sig bakåt.

Man ska akta sig för för sk kylartätning, sätter igen överallt och bara skapar nya bekymmer.
Just ovan nämnda medel har jag personligen sett stora följdproblem.
av dalleballe
Tror det är en motorkudde det har runnit kylavatten på. Om det finns en sådan typ precis under oljefiltret. Var en mjuk stor grej i storlek med oljefiltret åt minstone. Vart fasiken kan det komma ifrån?!
Användarvisningsbild
av Allinug
Om kylarslangarna frös, kan det då vara någon skada på dessa? Det kan ju rinna längs med dessa.

Jag hade ett mystiskt mindre kylarläckage en gång och bilen var inne på verkstaden för felsökning och provtryckning utan anmärkning. Men läckaget fortsatte. Sedan visade det sig att läckaget berodde på något så fånigt som några slangklämmor som inte satt ordentligt.

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]