- tis 28 jan 2014, 14:31
#830022
Hej! Bilen min läcker lite kylarvatten men jag kan inte exakt hitta vart ifrån på ett ställe.
Dels så fuktar det lite på vattenpumpen, vet inte om det kommer från toppen eller om det kan komma nån annanstans ifrån, men ser ut som att det rinner ner på pumpen, sen dunstar det när motorn blir varm så syns bara när den är kall att det ens är en läcka.
Men sen brukar det bli blött under själva oljefiltret, nån grej under, även det kylarvatten efter smakprov. Det har jag ingen aning om vart det kommer ifrån. Ser ut att isf vara under oljefiltret det läcker, kan de göra så? Kan det möjligtvis komma från samma ställe som vid pumpen eller har jag olika? Kan det vara topp-packningen som läcker? Bilen går mkt bra i övrigt.
Finns det några vanliga ställen man kan se över? Tror ni för övrigt det kan lösa sig med lite kylartätning? Verkar absolut inte läcka mycket, har inte behövt fylla på glykol än efter i alla fall en halv tank.
Är inte helt säker men tror att detta uppkom efter att bilen blev överhettad då kylarslangarna frös eftersom tidigare ägare inte fyllt upp med glykol..
Bilen är en 244 -92 gått 25000 mil
Dels så fuktar det lite på vattenpumpen, vet inte om det kommer från toppen eller om det kan komma nån annanstans ifrån, men ser ut som att det rinner ner på pumpen, sen dunstar det när motorn blir varm så syns bara när den är kall att det ens är en läcka.
Men sen brukar det bli blött under själva oljefiltret, nån grej under, även det kylarvatten efter smakprov. Det har jag ingen aning om vart det kommer ifrån. Ser ut att isf vara under oljefiltret det läcker, kan de göra så? Kan det möjligtvis komma från samma ställe som vid pumpen eller har jag olika? Kan det vara topp-packningen som läcker? Bilen går mkt bra i övrigt.
Finns det några vanliga ställen man kan se över? Tror ni för övrigt det kan lösa sig med lite kylartätning? Verkar absolut inte läcka mycket, har inte behövt fylla på glykol än efter i alla fall en halv tank.
Är inte helt säker men tror att detta uppkom efter att bilen blev överhettad då kylarslangarna frös eftersom tidigare ägare inte fyllt upp med glykol..
Bilen är en 244 -92 gått 25000 mil