Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NayaBeach
Hejsan!

Har problem med glödtändning och svår starta när varm.
Bytt alla tänddelar inklusive stift och kablar. Justerat tändningen till ca7grader med vakuumslang av.
Ventilen som skall stänga när man bryter tändning fungerar. Klickar när man drar av sladden,fast stannar inte, bara något minskad tomgång.

Jag misstänker felaktig tomgångsinstälning. Skulle behöva en guide för hur man justerar fuggen samt tomgång. Går i övrigt fint, lättstartad när kall. Drog mycket bränsle vid sista tankning (drygt 1,2l/km), innan jag idag bytte tänddelar och justerade tändning(stod på 2grader).

Mvh Roger
Användarvisningsbild
av NayaBeach
Okay, jag gick ut och gjorde följande:

Justerade tändningen till 7grader.
Kollade så gaswiren inte låg och drog i fuggen.
Kollde så att choken inte låg på.
Startade och varmkörde bilen.
Vred in skruven på fuggen helt. Vred ut tills motorn gick hyfsat. Justerade tomgången med skruven på insuget tills den stod på ca 8-900 varv.
Provkörde. Stannade utan problem, startade utan problem.

Vred ut skruven på fuggen lite till, testade varje kvarts varv tills den "glödtände", varvid jag skruvade tillbaka den till sista läget den fungerade fint.
Justerade tomgång.
av Amarace
Vad för skruv på förgasaren har du skruvat på? Tomgång ska aldrig justeras på förgasaren, endast på insuget. OM spjället är det minsta öppet på tomgång så får man glödtändning, det måste gå via luftkanalen i insuget. Det är därför man har tomgångsventilen, för att den ska stänga luftkanalen och motorn inte ska kunna glödtända. Och m motorn inte går ner kraftigt i varv när du drar loss kabeln till ventilen, då är spjället lite öppet eller ventilen trasig/skitig.
Användarvisningsbild
av NayaBeach
Eftersom den glödtände otroligt så antar jag att tidigare ägare justerat på fel skruv. Ringde o pratade med en kille som mekar Volvo - han sa att spjället skall ställas med bladmått. Dock kom han inte ihåg vilket mått. Håller på att googla.

Skruvade in skruven på fuggen. Den går bättre nu, men inte perfekt. Tomgången störtdök - misstänker därför tidigare ägare ställt tomgång på fel skruv. Inte helt klar på vad den skruven har för funktion förutom att ställa till det. Vågar man stänga den helt? Går inte för snålt eller annat?

Som det är nu, om man drar kabeln till ventilen, så är det inte mycket med motorn. Knappt den går. Innan snurra den på oberörd...
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]