Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BillyVolvoKarlsson
Hej ! Har en fråga angående m47 och m45. Jag har en volvo 245 från 76 som jag vill byta växellåda i till en m47a som sitter på min reservdelsbil som är en 245 79 går detta.. ?
MVH
BillyVolvoKarlsson
av volvobaggen
Ja, det skal passe 100%. Noen har allerede bygget om din 1979 Volvo 245, siden m47 ikke ble introdusert av Volvo før i 1983.

I tillegg til växellådan, må du også flytte over växellådebalk och distanser, spakstell og mellomaksel. Husk også clutchen, da m45 har grovsplines og m47 har finsplines.

Ta godt vare på disse delene. M47 med mekanisk speedometer og spesielt den tilhørende korte m47 mellomakslingen er nesten umulig å få tak i her i Norge. Kjørte over land og strand og betalte 2000 norske kroner for en rusten og slitt mellomaksling da jeg bygget om min 1977 245 til m47 i sommer.
Användarvisningsbild
av Frrla
Jag talar för m46. "4 by 4 with overdrive!" som Ritchad hammond sa.. :)

Stryktåligare och mycket fränare är en självklarhet.
kardan är dock kortare till den lådan. sen finns det 2 olika grovlekar på kardanet. så kan ju vara värt att kolla upp.
Hastighetsmätare-wiren har ja ingen aning om den är för kort. men de går att dra om den annars, så passar de om man inte vill/kan byta.

Mer saker som skiljer kan jag inte komma på just nu. vxl-spaken må ju med. men ja tycker att den tillhör lådan..
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ja det går alldeles utmärkt (om dina årsmodeller du nämnt stämmer), eftersom du har en donatorbil är det ju dessutom så enkelt det kan bli eftersom det bara är att flytta över det som behövs.
Och vanligtvis är det inga problem med M47orna, speciellt inte till en originalbil.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]