Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av salkin
#3671
Har nyligen köpt en Volvo 460GL -94 som går som en skållad råtta.
Förra ägaren sa att det var dags för ett oljebyte.

Sagt och gjort, va o köpa olja och skulle köra in bilen i en "gör det själv hall" och då lät det kraaaaash varpå jag skrek mkt ovänliga saker. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :evil: :evil:

Hissade upp bilen så att jag kunde gå under den, såg då att det bara hade lossnat i en skarv i avgassystemet och två sådana där gummibussningar som håller upp det hade lossnat, så det var inga problem alls att laga 8)

Fick aldrig dän oljepluggen efter det då det krävs nå specialverktyg (fyrkantsnyckel).

Men hur fan ska jag göra nu ? Oljan måste bytas men jag kommer inte in under bilen, vägrar att åka in i den där hallen igen och köra loss agasystemet engång till.

Hur gör ni andra som har väldigt låga bilar ??

Finns ju domkraft men känns inte stabilt o ligga under en bil när den bara vilar på en domkraft.
Användarvisningsbild
av Brainy
#3672
Bytte olja på en väldigt låg bil så sent som förra måndagen utan att ha någon lyft.
Självklart ligger man inte under bilen när den endast är upphissad med domkraft utan man pumpar upp pilen och sätter sedan pallbockar under varav man kan lägga sig under bilen.
/Anders
av salkin
#3719
Var tvungen att köpa nå specialverktyg, fyrkantsnyckel 9mm, som såååklart inte fanns här där jag bor.

Fick köpa något liknande och misshandla totalt i vinkelslipen, men det fungerade tillslut.. Så nu är oljan bytt
av dragonbabe
#4722
hej du där .
det finns väl på biltema att köpa en sådan nyckel.
leta efter denna artikel på biltema men är inte säker på att den passa men det handlar inte om så mycket pengar.
artikel: 19-1175 den kostar 19,90:-

jag hade liknande problem när det gällde oljebyte men dum som jag var så glömde jag köpa en ringpackning till bulten. men jag tillverkade en egen nyckel för att komma åt och skruva loss så oljan rann ut.

men jag hoppas att du klarar det nu.

dragonbabe
av Addekarlsson
#4728
Min 240 jag hade förut samt den 740 jag har hemma på gården är så låga att man måste vara 2 st för att kunna lyfta upp dom med domkraft. En som lyfter i en framskärm, medans den andre stoppar in domkraften under framvagsbalken. :D

Men oljebyten löser vi genom att låna en smörjbrygga av en "gubbe" i byn. På den kör man ut vilken bil som helst, oavsett hur låg den är. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av VOLVO$MAN
#4735
Eller så lägger man två trä stycken på lyften där man kör upp så har du automatiskt höjt bilen!! Har jävla problem med dessa låga bilar när vi ska ha upp dom på lyftarna i verkstan!!
Användarvisningsbild
av Sparkz
#4747
Mmm precis, ett par plankbitar löser mycket. Man skulle bygga längre ramper men det blir ju inte av...

Är långt ifrån den på forum[…]

Skall installera ett sådant för att f&a[…]

Volvo v50 startar ibland

Som kvillebäck var inne på - det ä[…]

Har en S60 D5 årsmodell 2012. Bränslem&[…]