Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Tack så hemskt mycket för svaren! Nu känner jag mig lite mer på det klara med det hela. Jag var in till Mekonomen igår och köpte mig tre nya drivremmar samt en laddningsregulator. Ska åka bort i några dagar nu men när jag kommer hem igen så ska det blir spännande att se om det blir någon skillnad. Som ni säger så behövdes det i alla fall nya remmar. En hade ju gått av och jag ser nu hur slitna de två kvarvarande är. Det var bara en tidsfråga innan de också hade gått av.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Jag bytte nyligen drivremmar samt laddningsregulator och monterade tillbaka generatorn, men spännskruven gick tidigare av och i ett försök att få bort den från själva låsbrickar (eller vad det nu än kallas, den lilla metallbiten som skruven sitter i i alla fall) så gick skruven av ytterligare en gång. Skruven har nog rostat fast helt inne i metallbiten. Går det att få ut skruven på något sätt tror ni eller är det helt kört?

Bild
av ingesjo
Har du en svets?
Om du eller en kompis har det ,, typ MIG svets
Då lägger en mutter som är stor nog så du ser den avbrutna skruven helt genom det gängade hålet i muttern.
Jord klämman från svetsen på det du kallar låsbrickan ...
Sedan fyller du nedifrån den avbrutna skruven ända upp i hålet på muttern med svets.
Gärna med lite högre ampere än vanlig svetsning för denna grovlek av material.
Medans allt fortfarande är m e m glödande spänn fast det i ett skruvstycke och försök gänga ut skruven så snabbt du kan.
Håll koll på att du har rätt ringnyckel framme som passar på muttern du väljer.
Passa dig lite för galvade muttrar för det fräser rejält om du svetsar i en sådan.
Försök få fatt på en mutter som är helt obehandlad.
Jag själv brukar lyckas med den metoden i 9 fall av 10

Ha det
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Jag har tyvärr ingen tillgång till svets, annars låter det där som en bra metod. Kanske det går att hitta delen begagnad, eller göra en själv?
Användarvisningsbild
av Frrla
tillgång till en gängsats då?
ska du ha liv i den så slipa ner så de blir plant på ena sidan och borra ur skruven med en borr som är mindre än själva skruven. sen rensar du ut gängen och kör med gängsatsen. är man oförsiktig eller misslyckas lite, så borra större hål och gänga om den helt, ta en storlek större skruv. typ m7?

jag har gjort dehär misstaget ett par gånger och tog då istället en gammal typ av spännare som är skit egentligen. men dom funkar om man kan hålla spänning på dom medans man drar åt.
Annars är de bara att leta en ny på kanske skroten eller om någon har en reservdelsbil på gården ;), vilket säkert är lättare och snabbare...
Användarvisningsbild
av FyoDisco
En gängsats har jag tyvärr inte heller men det finns säkert någon som har en som jag kan låna om jag inte lyckas hitta denna del någonstans. På något sätt ska detta lösa sig. :)
av Amarace
Är ju inget problem, spänn generatorn som man gjorde i alla år innan denna anordning kom helt enkelt. Vrid ut generatorn och dra åt skruven så är det ju klart. Den där spännskruven är ju bara för att underlätta spänningen.
Användarvisningsbild
av Frrla
men man behöver inte en kortare skruv då? eller använder man den "trasiga" delen som "spacer"? typ?

tips om du ska spänna generatorn så och inte orkar hålla, man kan sätta ett spett mellan blocket och generatorn, bryta ut den. men man blir förbaskat stark så ta inte i för hårt...
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Ja det går ju såklart att spänna åt generatorn och drivremmarna utan spännskruven, och då får man som ni säger använda den gamla trasiga delen som bricka. Den sitter inte direkt ivägen. Jag tycker att det är svårt att få till det tillräckligt spänt om man försöker spänna för hand. Blir säkert mycket lättare om man använder sig av ett spett som Frrla skriver. Jag hittade dock en person som sålde en spännskruv med tillhörande delar så jag köpte den. Kanske lite onödigt men äsch, det blir fint i alla fall. ;)
Användarvisningsbild
av Frrla
ja de är väll alltid bäst att göra det "ordentligt" om man har möjlighet. när jag köpte min första 240 tänkte man att de är bara å lappa å laga med silvertejp å ståldtråd. men tycker ändå att dom här bilarna förtjänar bättre ;)

fick 5st 2er på besiktningen för 3 veckor sen. kändes hopplöst först, men 6timmar tog de å svetsa allt som de anmärkte på + något ställe till jag såg, så de vart fint. lite småskruvning kvar nu bara. är ju så enkelt att fixa bara man tar sig en funderare och börjar dona lite :)
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]