Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Will3
Kamremmen sitter precis där den ska, om den hoppad så måste den isåfall ha gjort exakt ett varv, för den stämmer.

TKr också de låter konstigt. problemet om ventilerna inte hänger med brukar väll va att bilen inte orkar varva mer?

Bör även nämnas att det hände då jag hade den frikopplad, ingen belastning alltså
av rid54
Hej. Du säger ju att "kompet" är OK; då kan det inte vara ventilerna! Det KAN gå att få s.k. ventilflytning vid väldigt höga varv, då ventilfjädrarna helt enkelt inte orkar stänga ventilerna tillräckligt fort. Då lär kolvarna slå i och kanske böja/bryta någon ventil, men då lär kompressionen definitivt inte vara OK efteråt kan man säga. Jag tror att det blir lättare med felsökningen om man lägger upp en struktur:

Kompression Ja/nej. Om ja är mekaniken OK.
Gnista Ja/nej. Om ja är tändsystmet igång.
Gnista på rätt ställe? Om ja, prova med startgas.
Start på startgas men inte annars? Felsökningen fortsätter med bränslesystemet...

Du har sagt att motorn inte "andas in". Detta är rätt underligt. För att eliminera en felkälla kan du ta bort förgasaren och prova med startgas direkt i insugningsröret.

Mvh
/RID
av rid54
Kan inte uttala mig om just den modellen. Rotorer är inte förbrukningsvara, precis.... De ser lite komplexa ut, men grundfunktionen är ju rätt enkel. De kanske är avstörda. Troligen funkar de utmärkt om de passar fördelaren i din bil. Det enda som kan hända med en rotor är totalt avbrott, genomslag till jord (rotoraxeln) och att den äter upp kolet i fördelarlocket om lagerytan är skadad. Under 40 års bilägande har jag inte råkat ut för något av de problemen, faktiskt, men om din rotor är misstänkt ska den förstås bytas.
Mvh
/RID
av Will3
Har tagit lös insuget så att jag ser översidan av ventilerna nu, men tycker det ser ut som att de är raka och håller tätt, om ventilerna blivit krokiga skulle väll inte motorn gå tungt att dra runt för hand?

EDIT: Provat att hälla en skvätt bensin på ventilerna i stängt läge, men det är tätt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]