Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Tuffing du.. :) . Jag kommer nu ihåg att jag glömde besvara din undran om tomgångsmotorn. En liten öppning finns alltid men när den arbetar öppnar den helt i frekvens, det klapprar om den. Något i plåt tror jag inte jag skrev något om :) utan plasthuset som själva flamfällan (silen) sitter i, det plasthuset kan ibland vara i dåligt skick.

Vi får väl se hur det utvecklar sig, hur som helst har du just utfört en god serviceåtgärd som alldeles för många slarvar med men som är viktig för bra motorfunktion.

Mvh GK
av Baikal
Hej

Nu skall få ni höra,

Efter som jag nu även har bytt dator/styrboxen till tändningen så återstod bara bränsleregulatorn och tomgångsmotorn ( även om dessa har visat sig friska vid test). Med dessa komponenter hade jag bytt ut ALLT relevant för bränsle och tändsystemet.
Eftersom jag har blivit ett allt mer frekvent kund hos bildemonteringen började gubbarna där allt efterhand sympatisera med problemet och gladligen gav tips om vad som kunde ligga bakom det hela. Då återupprepade de det förslag som de kom med tidigt i felsökningen, nämligen LMM. Jag har tidigare vänligen avfärdat detta eftersom LMM var bytt mot en fabriksny (Om än i Biltema fabrikat). De stod på sig och erbjöd mig att låna en original LMM några dagar.
Se på F--!!!!
När jag demonterade surrogatet från Biltema så upptäckte jag att metallnätet på insugssidan (Mellan Luftburk och LMM) låg löst och skramlade och trillade ur när jag lossade på LMM.

När jag monterade in originaldelen så gick bilen som en katt. Inte tillstymmelse till hickningar eller tvekan vid gas!!!
Trots att jag tidigare trott att jag blivit av med problemet vågar jag ändå säga att nu är jag i Mål. Nu när man hör och kör så känns det i alla sinnesintryck att bilen är tillbaks.

Med detta vill jag rikta ett riktigt stort tack till alla tips och råd som jag har fått. Speciellt till GK som uppvisat exceptionellt tålamod och lämnat goda handfasta tips.

På återseende

Mvh Baikal
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det var så lite, jag är glad att det löste sig. Kör försiktigt.

Mvh GK
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]