Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haland
Vevaxellägesgivaren sitter som berget. Muttern är en M10 och var ganska enkel att få loss. Plastgrejen däremot den sitter som berget. Hur kan man göra den i plast? Försöker just nu med ett stämjärn svetsat på ett längre rör och M56. Inte lätt att komma åt den sitter jäkligt illa till. Kan va det som är felet, just vid ingången till givaren ser det ut som kablaget är skadat.
Vad händer om man bara slår bort plastknoppen och slår ned det som är kvar av givaren? Kommer givaren fastna då? Ger snart upp med den här bilen...
av haland
Jo hade givaren varit av metall så hade ju det funkat. Nu är den ju i plast och rund, inte lätt att få något att fästa då. Har provat det. Dessutom gick den nyss av när jag med stämjärn försökte lirka upp den från båda hållen. Genom att slå i skarven mellan metallen och givaren och pressa upp den. Tyvärr funkade inte det. Endast plastbiten sitter kvar i hålet. Måste ju gå att få bort den ändå? Värma bort den kanske? Idéer?
av haland
Nu förstår jag precis vad du menar. Om man kapar elledningen trär på hylsan med plattjärnen så är det bara att vrida loss den. Det skulle jag ha gjort från första början. Alltid lär man sig nåt.
Borra kan gå men det är riktigt trångt. Ser ut som man i så fall måste borra med extra lång borr och troligen även genom lilla falsen på torpeden där kabelhärvorna hängs upp. Kanske även ta bort huven. Knepigt det här. Kan man inte ta nåt lödverktyg och löda bort plasten i hålet?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du kan hetta upp en lämplig metallstång som du böjer till så att du inte behöver gå uppifrån och då riskera att skada något. Jag gjorde så en gång när givaren tvärvägrade att lossa. Jag jobbade från högersidan.

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]