Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funderar på att köpa en sotningsats och byta topplockspackning. Min motor är en B20F, men biltemas har inte till den (står det). Den satsen dom har står till: B20B, D, E.

Jag undrar om den satsen fungerar även till min?
Nej det måste vara till just din motor och i ditt fall till B20F dom andra motorerna B20B, D, E. är rena volvomotorer och din B20F är en Renaultmotor i grunden och är alltså inte ens släckt med varandra.
shaanas skrev:
vetten skrev:Har du rengjort oljeavskiljaren?
Jag vet dock inte vad oljeavskiljaren är förnågot, eller var den sitter? Men olja/oljefiltret är nytt, samt stift.
Skulle kunna testa byta den om du ger mig lite mer info.

Sen tänkte jag kanske luftmassemätaren?
Här har du en bild på oljeavskiljaren den som pilen pekar på. Ta loss slangarna och dra den rakt uppåt så får du loss den och kan rengöra.

Bild
vetten skrev:
shaanas skrev:
vetten skrev:Har du rengjort oljeavskiljaren?
Jag vet dock inte vad oljeavskiljaren är förnågot, eller var den sitter? Men olja/oljefiltret är nytt, samt stift.
Skulle kunna testa byta den om du ger mig lite mer info.

Sen tänkte jag kanske luftmassemätaren?
Här har du en bild på oljeavskiljaren den som pilen pekar på. Ta loss slangarna och dra den rakt uppåt så får du loss den och kan rengöra.

Bild
Tack för ett utförligt svar! Jag har funderat på vattenteperaturgivare (Vet ej vad den sitter), och luftmassemätare. Någon av dom kanske gör så att jag får förmycket bränsle. Men jag ska gå ut och plocka bort den och rengöra nu :)
Det gick ingen vidare det heller.

Jag lämnade in bilen på bosh-service för att de skulle utföre lite tester. De tankade 40 liter och lödde ihop tre kablar. 1100:-

Inget fel hittat. Ja hur som helst så vill man ju inte ge upp.

Vad tror ni om att tändningen är förskjuten?

Kanske ska köpa mig ett testkit och kolla tändning, och inställningar runt kam och liknande. Kanske rent av göra ett kamremsbyte.

Lamdavärde förhöjd tomgång, felaktig
CO-halt förhöjd tomgång, för hög.

Bilen går lite oroligt på tomgång är värt att notera. Den pendlar lite så att säga.
erikn skrev:Har du gjort ett kompressionsprov?
Gjorde precis ett kompressionsprov på bilen. Köpte biltemas http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... nsprovare/

Varmkörde bilen, tog bort säkring till besinpump, lossade alla stift från motorn, öppnade spjället fullt, och skruvade i mätaren.
Mätaren gav inte exakta värden. Men på ett ungefär ser det ut så här.

Utan olja i:
1.1 ~ 10,75 bar
2.1 ~ 10,75 bar
3.1 ~ 10,50 bar
4.1 ~ 10,10 bar

Med olja i (Körde provet 4 gånger på varje cylinder och tog medelvärdet):
1.2 ~ 10,48 bar
2.2 ~ 11,60 bar
3.2 ~ 11,00 bar
4.2 ~ 11,30 bar
Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]