Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Felsökningen har kommit en bit till. Bränsletrycksregulatorn är bytt. Nu går den prima på tomgång, lite gas och den tvärdör. Kamremmen är kollad och den står rätt. Bränsletrycket är uppmätt och är korrekt. Fin och jämn gnista. Kablaget till spjällgivaren är skadat någonstans. Det + ny mapsensor ska åtgärdas.
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Nu har bilen stått på verkstad (lokala bilmekanikern) .

Han böt mapsensorn utan framgång. Den går fortfarande bara på tomgång. Han ska mäta upp bränsletrycket med "riktig" utrustning på Onsdag. Är det inte det som är fel så var det bara "Ja vet tyvärr inte, under mina 40 år som bilmek ..." Jag känner honom väl och vi har diskuterat länge och jag själv har inte heller vart med om något liknande under tiden jag jobbat som bilmekaniker(Ford).

Tändstiften är nya. Han berätta att det låter som att den tänder enda nere i tråget, går skit när man gasar på och slutligen dör. Kamrem står rätt, ny fördelare och rotor.
Han själv låter väldigt uppgiven när han berättar hur det går med felsökningen.

Fan jag ber er hjälp mig, kom med förslag för snart är det nog kört för den här bilen :(

Den gick perfekt, lät den stå två dagar. Tog ut den på en tur och den börja hosta och gick sämre och sämre, hackade framåt för att slutligen stå där den gör nu.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Update.

Missförstånd. Bilen går inte alls bra på tomgång utan hackar och låter allmänt dåligt.
Kan det vara soppapumpen ändå?

Kom med förslag nu ni som läser, inga förslag är dumma!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag läste igenom råden och såg att du inte fått fullständigt svar på en av dina undringar och det gäller testfunktioner.

Kontrollfunktion 2 (Kontrollfunktion 1 är att ta ut felkoder)

Denna används främst efter hopsättning för att kontrollera att kablar anslutits rätt. Tryck in knappen två ggr varvid dioden börjar blinka. Pröva olika funktioner och dioden svarar med blinksignal om inget fel finns.

Prova Kod om felfritt
På/av AC 1-1-4
P/N vid automat 1-2-4
Öppna/stäng gasen B18U 3-3-2
Starta motorn 1-4-1 (För impulsgivare)

Kontrollfunktion 3

När knappen trycks in 3 ggr startas en rad kontroller som man man kan lyssna sig till eller känna om man lägger handen på komponenten

Insprutningsventiler
Tomgångsventil
EVAP-ventil
AC-koppling
Systemrelä
Tomgångsventil B18U
Huvudrelä
Relä elektrisk vattenpump

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Tack så mycket för den infon :)

Var själv och tittade till bilen idag vid verkstan' . Den går smådåligt på tomgång, man kan varva upp lite försiktigt tills den börjar dö. Låter krig i luftfilterburken, men det finns inga läckage vad jag och mecken hittat. Vi har letat med startgas också.

Efter bytet av bränsletryckregulatorn går den åtminstone på tomgång.
Har provat med ny soppapump men ingen skillnad blev det. Säkringar och relän är också genomgångna.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kolla kompet för ordningens skull, alltid bra att veta om det är OK i det avseendet.

Mvh GK
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]