Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Hasse frågade: "hålet som blir i toppen ska oxå pluggas... nån som har tipps om med vad?"

Min marinmotor AQ 125 A (en marinvariant av B21) hade detta hål, men det var helt enkelt två halvcirkelformade gummiproppar som man enkelt tryckte dit. Dom höll tätt och satt kvar. Så det borde vara en lagervara. Motorn fanns även som B23, och hette då AQ 145 A.
Nu kan jag inte säga exakt vilken topp detta var, den kan ju naturligtvis ha blivit i teorin, utbytt från en bilmotor tidigare, men tätningarna fanns i alla fall. En sökning på någon båtsida och Volvo Pentaförsäljare torde ge besked. Drevia.se t.ex.

Ett tillägg: Här har jag hittat en bild på gummiproppen. Det är visserligen från en 16-ventilsmotor, men proppen såg lika dan ut i min AQ 125. Man ser den i det nedre vänstra hörnet, och det är den undre halvan som syns. En lika dan sitter i ventilkåpan. Har man fler funderingar om marin eller bilmotorerna, så kan man med fördel kontakta denne Ockelbo Plars. http://ockelbo.plars.org/album/aq171cde ... G_2700.php eller besöka hans hemsida: http://ockelbo.plars.org/
av damata
hallå, jodå det börjar väll gå framåt, fick gnista till slut, var vevaxelgivaren så nu fick jag det och den startar på startgas, men nu kommer det ingen bensin, vet inte om det är för lite bensin eller att batteriet e fördåligt så den inte pumpar fram bensin för den gick precis runt motorn, satte batteriet på laddning, jag kolla bensinen med att ta bort slangen den till motorn, bensinpumpen gick innan jag byta motorn iaf =) så det är det men även vakum slangarna som gör ett puzzel för mig men det ska jag nog kunna lösa till slut =) mvh // Christoffer
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]