Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nebu
Jaha så var det dags igen...

Kom hem nu inatt efter att varit lite taxi i stormen för inställda tåg å sånt. På väg att parkera bilen. Upptäcker att heljus indikatorn "små glöder" när jag har halvljus....
Ja vad ska man säga... Dags att kolla jord punkter/dags å dra om kabelhävorna frame i bilen å byta ut 60/100 w lampan som fortfarande fungerar vänster fram... Den andra gav upp precis efter att jag köpte bilen så där sitter billigaste biltema H4:an

Läskigt när det spökar :shock:
Användarvisningsbild
av Nebu
Har varit å pillat med vänster lampa nu. Anslutningarna har blivit så varma av den starkare lampan att sockeln har smält runt jorden å ärgat har det också gjort bytte den för starka 60/100 lampan till E-märkt biltema. Startade upp å kollade indikatorn igen å den glöde inte längre.

Kör inte med 60/100 lampor!!!!!

Köper nya socklar å byter de smälta nån dag
Användarvisningsbild
av Nebu
Fick ett PM med en fråga och ett förslag till hjälp. kom på att jag kan infoga här så ni andra med blir uppdaterade

Läste lite om din 1000kr bil... Har du fått den att varva över 3100? Annars skulle jag börja med att skruva loss fördelarlocket och se om det är fyllt med olja... Det sitter en packbox innanför fördelaren, när den går sönder (vilket den gör...) fylls fördelaren med olja och bilen börjar gå dassigt... Det hände mig påväg hem från Göteborg när jag hade köpt min 440... Som tur är kostar packbxen typ en 50-lapp på Volvo, och den är enkel att byta...

Problemet löst. Tack för tipset. Vet jag till nästa gång.
Jo det som hade hänt var att plus kabeln till tomgångs motorn, den hade legat an mot motorn och blivit varm, följden hade blivit att kabelhöljet hade smält och den hade då kortslutit mot motorblocket och "brunnit sönder" bytte bort en 20-30 cm brunnen kabel så gick det bra igen. Den har säkert smält lite annat skit i kabel härvan vid kylaren(den går ditåt).

Går myckte fint i motorn nu. Ett jäkla drag när man trycker lite extra i mattan :) (jag tycker den drar iväg bra)
Användarvisningsbild
av Nebu
Länkarmsbussningar (122Kr/St) och nya bultar(22Kr/St) är inköpta. Så nu ska jag bara byta dem. Passade på att införskaffa snabbrostlösare(34Kr) efter tips från ZeoN och fjäderspännare(99Kr/2 St) för att underlätta operationen. Fjäderspännaren är bara en ide jag har (U) får se om den stämmer.
Användarvisningsbild
av Nebu
Goddag gott folk. Dagens väder är snö å snö med vatten blandat med cirka 1 plus grad celsius i luften.
Mina damer och herrar får jag lov att presentera det minst vänliga mekar vädret år 2008!

Allt jag behöver för att operera på spöket är inköpt, operationen bokad med gott om tid över, om i fall att det skulle uppstå komplikationer (tre dagar) :-))
Idag var allt perfekt utom en sak vädret :cry:
Operationen inställd....

Jag håller tummarna för att det klarnar upp och fryser till innan påsken är över och förbi. Då är det torrt i alla fall :-)-) :-)-)
Användarvisningsbild
av Nebu
Ja hallå igen.
Jag var lite optimistisk i mitt förra inlägg :oops: blev färdig med bussnings bytet i går. Tog ca 8 tim alltihopa från att jag började palla upp bilen tills jag pallade ner den. Nästa gång kommer det att gå snabbare för nu vet jag vad som behövs och hur jag ska gå tillväga. Men herre gud vad stor skillnad det gjorde på kör upplevelsen stabilare har aldrig bilen varit. Nu ska jag angripa väster sida med för waow vilken skillnad det blev på höger sida (jag har set ljuset)
I förra veckan så byte jag termostat och kylar vattnet byttes och waow vad snabbt spöket kommer upp i temeratur gött :) slipper frysa när jag kör till jobbet om morgnarna.
( hellre att motor är i rätt temeratur än jag. Jag drar ju inte mer soppa kall ) besiktning i morgon eftermiddag kommer att få underkänt men jag har en månad till på mig i alla fall.
Har även inköpt kamremsats 1300 ca inte billigt men billigare än renovera motor i allafall ( drivremmen såg inte kul ut)
Lyckan är stor men nevositeten större inför imorgon bara jag inte får en tvåa på kaross rost :???:
Användarvisningsbild
av Nebu
Kom på efter att jag skrivit mitt förra inlägg att jag kanske köpt fel kamremsats.
Och visst hade jag det ! Så jag fick lägga till 300 spänn på de 1300 och byta till rätt kamremsats(ouch).
Användarvisningsbild
av Nebu
Hej igen :)

Jag var så glad efter besiktningen att jag dansade. Man ska kanske inte vara glad när man får ombesiktning men det var jag.
Följande saker fick jag om besiktning på

spindeled hö fram
styrled vä fram
handbroms bromsverkan dålig
kofångare bak ej riktigt fastsatt

Bra att veta
kryssram rost
höger å vänster sparklåda rost
höger bak bakom kofångare rost

Jag fick inte körförbud jippie :)
Användarvisningsbild
av Nebu
Kamrems byte genomfört :) Köpte komplett kit på Meca för 1600 kr inklusive löprulle och spännrulle
( gammla spännrullen var på väg att ge upp märkte jag när jag tagit av den).
Tog mig 7 timmar att byta. Har ju aldrig gjort något liknande innan. Slutresultatet är 8) Jag är så :twisted: nöjd med mig själv.

I helgen så ska jag fixa lite av anmärkningarna från SBP (SvenskBil Provning).

Har under de två senaste veckorna upplevt misständningar "ryckt till då och då helt utan förvarning".
Under kamrems bytet så skulle jag ta ut tändstiften för att undvika kompression när man drar motorn till rätt läge. Började med att ta av tändstifts kablarna från T-stiftet. på treans cylinder så fick jag hatten i näven å kabeln vid sidan av. Den liksom bara gled ur hatten. Bytte till nya som jag redan köpt (tur var väl det).

Detta var nog vad som gjort att jag haft tändningsmissar. Märkte inga missar nu på morgonen på väg till jobbet så... Problemet nog löst

Det går framåt :D
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]