Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#144833
Du säger att du har bytt brytare, rotor, kondensator m.m. Men själva fördelaraxeln kan också bli sliten. Har du känt på den? En sliten lagring gör ju att brytaravståndet aldrig stämmer.
Och har du smort fördelarnas centrifugalvikter? Det gör man genom att lyfta av rotorn och droppa olja i den filttuss som sitter i axeln. Oljan rinner då sakta ner och sedan ut på centrifugalvikterna. Sköter man det, så räcker det sedan att smörja en gång om året ungefär.
av Nordda
#145409
Gjort.

Jag tror den tar tjuvluft vid förgasaren. Har börjat komma mycket olja och skit runt förgasaren nu. Vart kan man köpa en hel renoveringssats till förgasaren? Har en i reserv och tänkte byta alla packningar i den och skifta med den som sitter på nu.
av Nordda
#148656
Problemet löst. Det va inge fett på fördelaraxeln så kontakten på brytaren slets ner för fort. Dessutom var det gängpaj på skruven som håller fast brytaren :???:
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]