Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Tack för ditt inlägg, Henke! Gav lite klarhet och din metod funkade också bra. Jag har nu fått handbromsbackarna på plats och jag hoppas att allt sitter rätt. Pilen på excentern pekar uppåt så det bör vara rätt. Justeringen tar i fjädern lite men det funkar nog ändå.

Bild

Bild

Bromsskiva, bromsok och belägg och jag också fått på plats, så nu är det endast att lufta kvar. Eftersom jag bara har hållit på med vänster bakbroms så borde det väl räcka med att lufta där? Eller åtminstone den primära kretsen? Försökte lufta lite igår men det kom inte ut någon bromsvätska, trots fullt i behållaren. Gör jag kanske fel på något sätt?
Användarvisningsbild
av Frrla
har du öppnat systemet på ett ställe måste allt luftas om. det finns bra anvisningar om du söker på forumet. annars börja alltid vänster fram och jobba dig runt åt "höger fram, vänster bak, höger bak".
pumpa flera gånger på bromsen innan din kompis (eller du) öppnar och stänger nippeln.

men gör klart andra bromsen först annars får du ju börja om igen..

när du ska byta sköldarna är det ju bara att hänga oken på sidan i ledningarna lite försiktigt.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Frrla skrev:har du öppnat systemet på ett ställe måste allt luftas om. det finns bra anvisningar om du söker på forumet. annars börja alltid vänster fram och jobba dig runt åt "höger fram, vänster bak, höger bak".
pumpa flera gånger på bromsen innan din kompis (eller du) öppnar och stänger nippeln.

men gör klart andra bromsen först annars får du ju börja om igen..

när du ska byta sköldarna är det ju bara att hänga oken på sidan i ledningarna lite försiktigt.
Är du säker på det? För jag har ju bara öppnat ena bromskretsen och då ska väl inte den andra behöva luftas?

Varför ska jag börja med vänster fram? Vissa säger att man ska börja med vänster bak. Spelar det någon roll var man börjar?

Ska locket till behållaren för bromsvätskan vara öppen när man luftar?
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Jag fick till det med luftningen sen. Nu funkar handbromsen och vanliga bromsen riktigt bra och jag tog en liten efterlängtad tur med bilen. Men det är sällan lyckan varar länge...

Nu när det värsta var avklarat så hade jag tänkt byta bromsbackar, belägg och skiva på höger bak. Det borde ju inte vara så svårt tänkte jag och satte igång. Dock stötte jag på problem snabbt. Efter att ha skruvat loss bromsoket och hängt upp det fint i ett snöre så att röret inte skulle ta skada så såg jag plötsligt att det droppade bromsvätska från någonstans. Snabbt lokaliserades det till en spricka i bromsröret precis vid luftningsnippeln.

Helvete alltså...nu blir det till att byta bromsrör här med och dessutom för att krydda till det hela så var bromsoket på denna sida av typen ATE, medan det på vänster sida var och är Girling. Så ska det väl inte vara? Jag byter nog bromsok också och då till ett av typen Girling så att det är samma på båda sidor i bak. Har verkligen inte tid med detta men får lov att fixa tiden. Inte långt kvar till ombesiktning nu.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har för mig att oken är så pass lika att det egentligen inte har någon betydelse, men bromsklossarna är olika. Vad gäller luftningen är det nog inte så förskräckligt noga hur och var man börjar, det är nog mer noga att man byter bromsvätska i hela systemet om man inte vet att det är gjort det närmaste året
Användarvisningsbild
av Frrla
De brukar vara enklare att börja lufta närmast behållaren så man får lite pedal att jobba ut vätskan med när kretsen blir längre. Men de funkar säkert endå. Är olika hur olika bilar känner för att jävlas eller inte.

Men har man öppnat så finns risken att luften kryper upp i systemet. Du har inte nypt ihop en bromsslang under tiden du jobbat med oket eller haft bromsen nertrykt? På de sättet stänger du möjligheten att tömma alla kretsar när du jobbar med en.
Användarvisningsbild
av lennarte
Frrla skrev:De brukar vara enklare att börja lufta närmast behållaren
Har behållaren varit tom (eller det är en ny huvudcylinder) är det bra att börja genom att lufta vid huvudcylindern genom att lossa och släppa ut luft genom att lossa på bromsrörsnipplarna vid huvudcylindern. i övrigt håller jag med "Frrla". Och, du kan aldrig förstöra en frisk huvudcylinder genom att trycka pedalen i botten som det skrivs ibland, däremot kan man ge dödsstöten på en dålig cylinder genom att göra det, men då är det ju bra att den "ger upp" hemma och inte på vägen.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Tack för svaren! Känner mig lite klokare nu vad det gäller luftning av bromsarna.

Att nypa ihop en bromsslang har jag inte tänkt på. Borde vara ganska självklart. Vad bör jag nypa ihop med? Är inte säker på om jag har ett passande verktyg hemma så får nog åka och köpa. Är det inte också risk att jag kanske klämmer sönder slangen om den är lite gammal?
Användarvisningsbild
av lennarte
FyoDisco skrev: Är det inte också risk att jag kanske klämmer sönder slangen om den är lite gammal?
Är du rädd för det är det dags att byta den. Biltema har detta
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000031974/
Har inte använt detta, brukar anväda en träbit mellan pedalen och sätet. Trycker man ner pedalen en bit (eller i botten) så rinner det inte ut heller
Användarvisningsbild
av Frrla

3:10 in i klippet ser du exakt hur det går till.
en svetstång med bränsleslang på.

Träbit/järnrör på bromspedalen mot framsätet fungerar jättebra. han gör det i någon nyare video också.
Tänk då på att du måste börja lufta ganska direkt när du tar av den och är klar med allt annat.

angående olika ok bak så är dom väldigt lika. de enda som skiljer egentligen är öronen på klossarna. jag tog en kloss och filade av anläggningsytorna och borrade upp öronen på den så passade den rakt i, tog tyvärr i lite för mycket så den glappar och låter illa när man backar å bromsar ibland. så man ska nog låta bli att göra så. men står man där med en helt nersliten kloss till metallen så får man väll ta det man har...

Det går "luftblåsor" i ledni[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]