Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Krill0 skrev:De nya backarnas belägg är 3,7mm. Problemet är dålig passform tillsammans med ingen justering.
Drog på de nya beläggen på den friska högersidan och efter en del våld fick jag dit trumman. Den satt så tajt att det inte rörde på sig ens med motorns hjälp.
Du får släppa på justeringen på vajrarna. Om du plockar bort askkoppen till baksätet så sitter en justeing ( en vit plastratt) med en låsning man ska trycka in vid baksidan på handbromsspaken. Egentligen ska man börja där, lossa justeringen så blir det lättare att plocka bort skivorna. Sedan, om du hade haft justeringen i trummorna hade du justerat där först. Och sen justerat spelet i spaken med ratten vid spaken

Mvh
Lennart
av Krill0
lennarte skrev:Du får släppa på justeringen på vajrarna. Om du plockar bort askkoppen till baksätet så sitter en justeing ( en vit plastratt) med en låsning man ska trycka in vid baksidan på handbromsspaken. Egentligen ska man börja där, lossa justeringen så blir det lättare att plocka bort skivorna. Sedan, om du hade haft justeringen i trummorna hade du justerat där först. Och sen justerat spelet i spaken med ratten vid spaken

Mvh
Lennart
Det var det första jag gjorde, det borde jag sagt. För övrigt ingen plastratt i mitt fall, endast en 17mm bult.
Backarna jag köpte var de billigare på Mekonomen, ABE är märket. De är inte liksidiga. Man måste alltså para ihop dom rätt. Så det var misstaget jag gjorde. Dessvärre var passformen ändå inte tillräcklig, så jag fick fila ur. Nu sitter de där, och trummor och hjul är på plats. Återstår bara att justera vajern. Om jag skulle ge nåt tips till någon som kanske läser denna tråd och som jag har en 240 utan justering i trummorna, så är det att köpa den bästa kvaliten på backar man kan köpa, inte för hållbarheten utan för passformen. Om jag hade nya trummor, så skulle det ju varit ännu sämre passning. Men jag ska inte säga för mycket, jag har ju inte testat handbromsen än.
Jag skulle nog klarat besiktningen med att bara få ordning på den kärvande mekanismen (och justering).

Tack för hjälpen! :-)-)
av Arne
Extrajusteringen av handbromsbackarna på 240 finns att köpa separat om man inte plockar från någon 140/240 fram till -78:års modell.
Användarvisningsbild
av lennarte
Krill0 skrev: Det var det första jag gjorde, det borde jag sagt. För övrigt ingen plastratt i mitt fall, endast en 17mm bult.
Sorry, blandade visst i lite 740 tänk i det hela. Lite svårt att hålla isär ibland. Men släpper du justeringen helt, excentrarna rör sig som dom ska, du har fått rätt backar och du monterat dom rätt så ska det inte vara några som helst problem att "få på" en ny trumma/skiva. Det brukar i skälva verket vara tvärt om. d.v.s att justeringen går i det närmaste i botten med svag handbroms som följd när man inte har justeringarna i trumman. kanske staget mellan backarna redan är svetsat av en föregående ägare.

Mvh
Lennart
av Krill0
Jahapp, följetongen fortsätter.
Jag var på efterkontroll imorse. Nu fick jag höra att på höger var det bra men på vänster "ur funktion" :shock: För mig svårt att förstå, men jag var trött i fredagskväll när jag var klar och testade inte det hela. Men jag hade som sagt smörjt upp excentern och den funkade bra, så att den nu skulle vara ur funktion är ju besynnerligt. Innan jag for dit, så spände jag wiren så att bilen stod stilla på handbromsen i en backe.
Är nästa steg att byta den bakre wiren till vänstern eller kanske byta bilprovningsstation?
Användarvisningsbild
av lennarte
Krill0 skrev:Innan jag for dit, så spände jag wiren så att bilen stod stilla på handbromsen i en backe.
Då har du bra broms på en sida i alla fall :lol:
Om jag inte är "ute och reser igen", 240 har en vajer till var sida. Därför finns det en justering till var vajer också. Det sitter (illa till och trångt) rakt ner på var sida om spaken. Om du "delar" på "fjunet" som sitter runt spaken och lyser med en ficklampa ner där så ser du en gängad stång med 2 st muttrar på, på var sida om spaken. En justermutter och en låsmutter M6 (10mm skalle). Dom ska man aldrig behöva röra om man har justeringar vid hjulen. Frågan är vilket som är lättast, plocka ner bak igen och sätta dit justeringar, eller justera vajrarna där fram. Jag har (som jag skrivit om i en annan tråd) svetsat mina stag mellan backarna så trummorna precis går på. Sedan har jag 740 och där är bara en vajer från spaken så det är lättare att få bromsen "jämn". Har dom inte ändrat för mycket på senare 240 modeller ska det fungera som jag beskrivit. Risken finns nämligen att någon redan varit och justerat där så det inte finns så mycket justering kvar eftersom du hade problem att få på trumman på en sida. Förmodligen den sida som du har broms på. En sak till, Vajrarna kan vara "korsade". Kommer inte ihåg riktigt, det är så på en del bilar med dubbla vajrar.

Mvh
Lennart
av ingesjo
Jepp den kan hålla bilen med en sida.
Jag brukar testa på grusväg rakt fram i ca 30km/h och då dra i handbromsen ,, då ska det bli 2 parallella hjulspår i grusen efter låsta bakhjul.
Då brukar det bli godkänt på bes i alla fall.
Kan krävas en efterjustering efter nymontage av handbromsbackar och lite dragande i handbroms spaken i låg hastighet.
Man skulle kunna säga att backarna sätter sig lite under en sådan övning
av Krill0
Igår fick jag tummen ur och justerade handbromsvajern. Fick justera höger så att muttern satt längst ut, vänstern längst in! Var ute och gjorde bromsspår i isen, fick vänstern att låsa en gång, högern tog utmärkt hela tiden. Besiktade den i morse och det var fortfarande mycket stor skillnad på höger och vänster, men bilen gick igenom. :) Blir att byta vajer och exenter i sommar. För visst sitter de "ihop"?
Användarvisningsbild
av lennarte
Krill0 skrev:Igår fick jag tummen ur och justerade handbromsvajern. Fick justera höger så att muttern satt längst ut, vänstern längst in! Var ute och gjorde bromsspår i isen, fick vänstern att låsa en gång, högern tog utmärkt hela tiden. Besiktade den i morse och det var fortfarande mycket stor skillnad på höger och vänster, men bilen gick igenom. :) Blir att byta vajer och exenter i sommar. För visst sitter de "ihop"?
Problemet du har är avsaknad av justering i hjulen, slitage i trummor och leder. Och nej, vajer och excentern sitter inte ihop. det är delbart med ett litet stift (som brukar vara fastrostat) som sitter i excentern. Vajer behöver du inte byta om den fastrostad, vilket är ganska ovanligt.

Mvh
Lennart

Jag har säkert rullat 15k mil med sugfemma. […]

Jag snackade med en SFRO gubbe och vad man vill s[…]

Volvo XC60-27

Min plan är att byta bort fruns Toyota RaV4 -[…]

Original på K motorn sitter en 2-ports Pierb[…]