Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tappar motorn allt vatten visar absolut inte mätaren rätt. Min bil gick i kallstartsläge hela tiden då vattennivån var för låg :roll:

Tydligen så går det någon oljekanal i närheten av givarna som kyler godset i toppen runt givarna så mätaren kan visa hyfsat normalt om den går utan vatten. Min mätare visade normalt ända tills givaren och motorhärvan smalt sönder :lol:
Rådlös. Jag förstår exakt vad du menar. Har även läst några av dessa trådar ni skriver om detta. Ska i med ny termostat och hela faderuttan så det borde bli som det skall. Annars tror jag att man märker något fel eftersom man håller på och får igång prylarna.
MEN om någonting händer så hälper ju inte direkt å veta om den är 200grader + eller inte, när man står efter vägen med ett gigantiskt rökmåln efter sig tänker jag..... :)
Maxwell skrev:På 960/x90 sitter det en nivåvakt i expansionskärlet, det tänds en röd varningslampa i instrumenthuset när nivå är för låg. Den kanske du skulle kunna modda in på något sätt.
Det sitter ju även på 850. Det är väl bara en givare som är sluten så länge det finns vatten, bara att koppla via ett relä till en varningslampa.
ja jag har också funderat på att byta expantionskärl om det skulle passa :) isf har man ju klart med packningar och sånt. ifall man skulle modda det som sitter nu, känns det mer riskabelt.

Om jag skulle få till det kommer jag koppla relä till lampa och summer.
Sedan oljetryck eller temp i originalutförande.
Värmepaket 940

Läs detta. https://www.jagrullar.se/forum/vie[…]

Problem med värmen på 740

Gött att vara till nytta ibland....😁😁

Ingen byter skärmkanter fram, byt hela sk&aum[…]

Motorfästen XC60 -17

Man ser att det spruckit. Iaf det övre. Men d[…]