- fre 08 nov 2013, 23:21
Nu blev det en massa onödigt skrivande igen.
Mvh
Lennart
Allinug skrev:Kan man överhuvudtaget få tag på gammal typ av olja, all olja har väl produktutvecklats sedan sista 240:n tillverkades?Försök köra en T-Ford med syntetolja.... Klart det finns "gammal" olja att köpa. Men det var inte riktigt så jag menade. Jag menade att syntet olja inte alltid är bästa alternativet på lite äldre motorer. Som jag skrev ovan, semisynetisk är en blandning där man tar fram det bästa av två världar, men mineralolja är inte att förakta, särskilt inte om man bara kör kortare sträckor, vintertid, och behöver byta olja ofta (kör lite). Rent generellt (min erfarenhet) så byter man olja alldeles för sällan på våra kära bilar, minst en gång om året, oavsett hur lite du kör. Gärna både vår och höst, så gjorda man alltid "förr i tiden". Då fanns ju inte Multigrade oljan så man var tvungen att göra det, och oljan hade inte den "renhållande" effekten som finns idag så oljan var "kolsvart" på 200 mil. Oljan kostade 2kr litern när jag började jobba på en bilverkstad, oljebyte kostade 5kr + då 3l olja 11kr totalt. Då var det katastrof om man körde mer än 500 mil mellan bytena, så det har hänt en del. Den första multigrade oljan jag kom i kontakt med var BP's 10w30, den kom (till oss på landet) 1972, samtidigt som jag köpte min första bil (Opel Rekord -59 44 hk) Jobbarkompisen hade en Volvo Amazon Sport -58 (röd såklart) på hela 85 hk. Det var mycket då.
Nu blev det en massa onödigt skrivande igen.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V