Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Allinug skrev:Kan man överhuvudtaget få tag på gammal typ av olja, all olja har väl produktutvecklats sedan sista 240:n tillverkades?
Försök köra en T-Ford med syntetolja.... Klart det finns "gammal" olja att köpa. Men det var inte riktigt så jag menade. Jag menade att syntet olja inte alltid är bästa alternativet på lite äldre motorer. Som jag skrev ovan, semisynetisk är en blandning där man tar fram det bästa av två världar, men mineralolja är inte att förakta, särskilt inte om man bara kör kortare sträckor, vintertid, och behöver byta olja ofta (kör lite). Rent generellt (min erfarenhet) så byter man olja alldeles för sällan på våra kära bilar, minst en gång om året, oavsett hur lite du kör. Gärna både vår och höst, så gjorda man alltid "förr i tiden". Då fanns ju inte Multigrade oljan så man var tvungen att göra det, och oljan hade inte den "renhållande" effekten som finns idag så oljan var "kolsvart" på 200 mil. Oljan kostade 2kr litern när jag började jobba på en bilverkstad, oljebyte kostade 5kr + då 3l olja 11kr totalt. Då var det katastrof om man körde mer än 500 mil mellan bytena, så det har hänt en del. Den första multigrade oljan jag kom i kontakt med var BP's 10w30, den kom (till oss på landet) 1972, samtidigt som jag köpte min första bil (Opel Rekord -59 44 hk) Jobbarkompisen hade en Volvo Amazon Sport -58 (röd såklart) på hela 85 hk. Det var mycket då.
Nu blev det en massa onödigt skrivande igen.

Mvh
Lennart
Kanske just syntetolja vore ett perfekt val för en T-Ford. :) Med precis rätt tillsatser i oljan som aktiveras vid rätt tidpunkt borde du kunna få helt rätt egenskaper för en T-Ford, åtminstone i teorin ... :)

Angående semisyntetisk, så verkar det om att den "helsyntetiska" Castrol Magnatec-oljan som verkstaden använt i själva verket skulle kunna vara just semisyntetisk. Hm, detta är ju en riktig djungel. :roll:

Jag tror inte att jag ska ha någon 50-olja iallafall. Tydligen kan den ge mer friktion, vilket ger mer värmeutveckling, vilket kan ge mer slitage. Ökad friktion ger också ökad bränsleförbrukning.

Då är frågan om man vågar köra på 30-olja (och minska viskositetsspannet! :shock: ), om bilen är van vid 40-olja? Kanske kommer oljeförbrukningen att öka? Oljan har bytts årligen sedan bilen var ny, eftersom om man gått på 1500-milaintervallet så hade det blivit mer sällan än ett år.
Allinug skrev:Angående semisyntetisk, så verkar det om att den "helsyntetiska" Castrol Magnatec-oljan som verkstaden använt i själva verket skulle kunna vara just semisyntetisk. Hm, detta är ju en riktigt djungel.
Djungel är det, helt klart. Trots att jag har jobbat/jobbar med olja (numera mest maskinolja) så är det problem att "hänga med". Dagens motorer är (för garantins skull) väldigt "känsliga". Numera är det ju helt omöjligt att göra service själv om garantin ska gälla, och om du ska följa serviceboken så får du problem med det jag skrev om tidigare. Detta gäller inte bilar som rullar 5,6 kanske 10000 mil om året. Där funkar det, men vi "vanliga" bilägare som kör 1000 - 2000 mil om året där kan det (och har blivit) problem.

Mvh
Lennart
Just dehär att gå ner till säg 5w30 från 5w40 betyder rent generellt att en gammal motor oftast börjar dra olja.

Varför? oljan tar sig genom små, små springor i packningar, cylinderlopp mm lättare med tunnare olja. De medför även sämre oljetryck eftersom den smiter genom vevlagren lättare.

Att byta olja från/till mineral hel/delsyntet mm fram och tillbaka är aldrig några problem i sig, så länge man byter filter och får undan de mesta av den "gamla" oljan.

Djungel är det verkligen. jag skulle inte dra mig för att testa 5w30 på en volvo 240 om man känner för en test. speciellt på vintern. börjar den låta eller dra olja kan man alltid byta tillbaka.

Bor man i Australien och heter MightyCarMods å bygger en driftingbil kanske en 5w60 olja är att föredra..
Jag har snöat in mig riktigt ordentligt på olja och funderat på om detta med viskositetsspannet egentligen var det som jag var ute efter. Det verkar ju mest handla om vädret och temperaturen. :)

Nu har jag hittat något som kallas viskositetsindex, och det anger hur mycket temperaturen påverkar viskositeten. En motorolja med ett index nära 200 säger att oljans viskositet påverkas mindre av temperaturen än en motorolja långt under 200. Och här tycks siffrorna variera mellan oljor av olika märken.

Exempel:
Mobil 1 Peak Life 5W/50 har ett viskositetsindex på 180.
Biltemas helsyntet 5W/40 har 170.
Shell Helix Ultra 5W/30 har också 170.

Jag har inte hittat några siffror för Castrol Magnatec.

Då borde man kunna välja en olja som står i instruktionsboken efter rätt temperaturzon och som behåller viskositeten precis så bra som man vill vid högre motortemperaturer. Och det gör ju inte saken lättare. :)
lennarte skrev:
Allinug skrev:Angående semisyntetisk, så verkar det om att den "helsyntetiska" Castrol Magnatec-oljan som verkstaden använt i själva verket skulle kunna vara just semisyntetisk. Hm, detta är ju en riktigt djungel.
Djungel är det, helt klart. Trots att jag har jobbat/jobbar med olja (numera mest maskinolja) så är det problem att "hänga med". Dagens motorer är (för garantins skull) väldigt "känsliga". Numera är det ju helt omöjligt att göra service själv om garantin ska gälla, och om du ska följa serviceboken så får du problem med det jag skrev om tidigare. Detta gäller inte bilar som rullar 5,6 kanske 10000 mil om året. Där funkar det, men vi "vanliga" bilägare som kör 1000 - 2000 mil om året där kan det (och har blivit) problem.

Mvh
Lennart
Både vår- och höstservice med olje- och filterbyte kan nog vara en god idé. Men det känns ju inte direkt självklart om man inte kör så mycket.
Frrla skrev:Just dehär att gå ner till säg 5w30 från 5w40 betyder rent generellt att en gammal motor oftast börjar dra olja.

Varför? oljan tar sig genom små, små springor i packningar, cylinderlopp mm lättare med tunnare olja. De medför även sämre oljetryck eftersom den smiter genom vevlagren lättare.

Att byta olja från/till mineral hel/delsyntet mm fram och tillbaka är aldrig några problem i sig, så länge man byter filter och får undan de mesta av den "gamla" oljan.

Djungel är det verkligen. jag skulle inte dra mig för att testa 5w30 på en volvo 240 om man känner för en test. speciellt på vintern. börjar den låta eller dra olja kan man alltid byta tillbaka.

Bor man i Australien och heter MightyCarMods å bygger en driftingbil kanske en 5w60 olja är att föredra..
Det kunde vara ett intressant test, för då skulle man se om man hade något problem med själva motorn (vilket jag inte tror), men samtidigt är det inte kul att ha olja överallt i bilen. :) (Men mitt avgassystem fick sig säkert ett bra rostskydd invändigt när oljan var i omlopp sist :) ).

Jag har också funderat på om det skulle vara bra att inte alltid byta till samma olja, utan variera mellan olika märken. Det skulle ju kunna vara så att den ena oljan löser upp sådant som den andra oljan lämnar kvar, ja både sot och tillsatser.
Frrla skrev:Här kan den som vill roa sig ett par minuter, få höra på min 230 kall och varm med 15w40 olja ca 400mil gammal.
Inga jätteskillnader än men när de börjar bli -10 är den helt slammerfri en stund.

Kall

Varm
Den låter en del. Det hörs också något plaskande ljud och något högfrekvent ljud.
Vet du vad det är för problem?
själva remmarna är väll 126år gamla så de brukar låta olika beroende på utetemperatur eller så blir de tyst i en vecka om man här på valfritt spraybyrksmedel, 5-56, wd-40, eller kanske en skvätt thinner som man råkar spilla. olja gjorde susen... Sen låter styrservon lite också. brukar knipa käft ett tag om man ger på den lite smörja också ;)
Har nått mer som låter men osäker på va de är. kanske fläktkopplingen. den vet jag inte mår så bra.

Känns onödigt att kosta på den speciellt mycket om hela pjäsen ska ut till våren och gå som isbil...
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]