Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

stift 6 vit/svart matning från säkring
stift 4 blå från motstånd samt röd från fläkt hast 4
stift 3 vit från motstånd hast 3
stift 2 brun från motstånd hast 2
stift 7 svart från motstånd hast 1
stift 5 vit/röd till mikrobrytare AC (för att fläkt hast 1 skall gå då AC slås på
även om fläktomkopplaren råkar stå på 0)

detta är taget från elschema till -90 års modell
Oj oj vilket snille du är!! Imponerande verkligen!! Men då jag tittar på min trestegsomkopplare så finns där följande märkning, 1,2,3,4 A och en till A, tänk om man på nåt sätt kunde översätta din beskrivning mot min märkning!!!!
Underlättar om du i din signatur talar om vad du har för bil och årsmodell så slipper man gissa....

Det går inte att direktöversätta eftersom din knapp inte alls är avsedd för den typen av motstånd som du har nu.
Ser också i ett gammalt elschema hur din original fläkt är uppbyggd, ser mer eller mindre ut att vara integrerad med fläktmotståndet.
Du behöver fixa rätt knapp för att det skall funka.

kolla här för elschema:

http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir ... 20Diagrams

1980 schemat verkar vara korrekt, däremot stämmer inte de senare årsmodellerna, ingen visar en
fyrstegsfläkt.
Funkar!! Efter såå mycket jävulskap! Nya fläkten passade som skit! Min gamla var inte rund utan rak på sidorna vilket resulterade i att jag vart tvungen fila undan överflödsplast inne i värmepaketet. När jag äntligen fått den på plats visade det sej att den sitter 5 mm förstjuten vilket då gör att bladen tar i på ena sidan! Pallar pläktbladet med ett schims på ca 0.5mm så att jag precis får dit lådbrickan. Andra sidan sitter istället en bit ut men gaveln passar ändå. Har tagit kort på min gamla motor om nån vill se men då måste ni förklara hur man lägger ut bilder! Det elektriska testade jag mej fram till följande resultat: steg 1 lågfart, steg 2 å 3 fullfart. Tack alla för eran hjälp!! Nu ere svalt i kupén!!
262c skrev:Ska ju givetvis ordna fram en korrekt knapp, dock är skroten stängd nu då det är Classic Car Week här, återigen, tack för hjälpen!! Just ja, bilen i fråga är en 262c Bertone års 80 USA import.
Bor du i rättvik? Är det den ljusblåa 262 coupen i rättvik? :)
installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]

Nej, en sådan överföring är o[…]

Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]