Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

rd350 skrev:Ska aldrig vara nån olja på den packningen... Den är självklistrande, möjligen en liten gnutta flytande packning vid "hörnen" där den bockas men inget annat.

Det beror ju på materialet i packningen, egentligen ska man "blöta" en papperspackning t.ex (men är inte nödvändigt), en papperspackning kan ha krympt, då sväller den om man blöter den och då passar den.
Jag har då stött på väldigt många olika ventilkåpspackningar, av skiftande kvalitet och material. Så tyvärr kan man inte generalisera.
(men nån slags självklistrande ha jag då aldrig stött på, att den kan bränna fast efter lång tid, men inte att den skulle klistras)

Men oavsett, en packning ska ju tåla att böjas så mycket osm behövs för att den ska passa.

Frrla, det är inte så högt tryck att oljan skulle pressas ut där om inte packningen är trasig.
Jag använder bara originalpackning och den är "självklistrande" liksom tex. vattenpumpens papperspackning. De enda volvopackningar jag stött på som ska oljas in är de till växellådorna som ska fettas in innan montering.
Amarace:
jo annars vore de ju av en felkonstruktion om den skulle läcka olja. de är ju dit ja vill komma. den ska ju hålla oljan ute och därför inte suga åt sig den som en tvättsvamp. annars har jag lätt kunnat skure ut av en sån.

rd350:
ja brukar endast olja in packningen till oljefiltret så de inte nyper fast som självaste ***** själv.
på moppen olja man in cylinderfotspackningen så de höll bättre.

har aldrig hållt på med växellåda så kan inte uttala mig om det, men kan ju va bra att veta om de ska skruvas någon gång :)
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]