- fre 01 feb 2013, 21:24
#724350
Hej.
Troligtvis är det fel på tändmodulen.
Gör så här.
Jag utgår nu från att du har tändspole av den vanliga ölburksmodellen.
Koppla en testlampa (syns tydligast) eller en multimeter inställd på DC-området mellan tändspolens uttag märkt 1/- och jord, dom ordinarie kablarna ska sitta kvar
Gör ett startförsök samtidigt som du studerar testlampan/multimetern, om testlampan då blinkar eller multimetern pendlar mellan ca 0 Volt och c:a 10 Volt så visar det att tändmodulen arbetar korrekt.
Om inget utslag på testlampan/multimetern så kan du ohmmäta tändsspolen (c:a 1.5 ohm på primärlindningen mellan kontakt 1 och 15.
c:a 10000-12ooo ohm på sekundärlindningen mellan kontakt 1 och högspänningsuttaget).
Om denna är OK prova med ny tändmodul eller göra ett liknande test vid tändmodulen för att kolla tändstyrkortet.
Då ska du inte använda testlampa eftersom signalen är mycket svagare här, multimeter i ett lågt DC-område är bättre
Dra tillbaka gummidamasken på modulens kontaktstycke så att du kommer åt ledarna, nu ska du mäta på den ledaren som också har en skärmstrumpa och det är nog nr 5 grå, mät mellan denna och jord .
Det är signalledaren mellan tändstyrkortet och tändmodulen.
Gör om startförsöket, om multimetern pendlar mellan 0 Volt och ca 2 Volt så är troligen tändstyrkortet OK, byt då tändmodulen.
Om du inte får ett värde enligt ovan så kolla i första hand vevaxelpositionsgivaren om den du provbytte med inte var garanterat hel.
Tändmodulen brukar sitta på vänster innerskärm bakom luftrenaren.
OBS att det ska vara kylpasta mellan tändmodulen och plåten den sitter på annars så blir den överhettad.
//tuxedo
Troligtvis är det fel på tändmodulen.
Gör så här.
Jag utgår nu från att du har tändspole av den vanliga ölburksmodellen.
Koppla en testlampa (syns tydligast) eller en multimeter inställd på DC-området mellan tändspolens uttag märkt 1/- och jord, dom ordinarie kablarna ska sitta kvar
Gör ett startförsök samtidigt som du studerar testlampan/multimetern, om testlampan då blinkar eller multimetern pendlar mellan ca 0 Volt och c:a 10 Volt så visar det att tändmodulen arbetar korrekt.
Om inget utslag på testlampan/multimetern så kan du ohmmäta tändsspolen (c:a 1.5 ohm på primärlindningen mellan kontakt 1 och 15.
c:a 10000-12ooo ohm på sekundärlindningen mellan kontakt 1 och högspänningsuttaget).
Om denna är OK prova med ny tändmodul eller göra ett liknande test vid tändmodulen för att kolla tändstyrkortet.
Då ska du inte använda testlampa eftersom signalen är mycket svagare här, multimeter i ett lågt DC-område är bättre
Dra tillbaka gummidamasken på modulens kontaktstycke så att du kommer åt ledarna, nu ska du mäta på den ledaren som också har en skärmstrumpa och det är nog nr 5 grå, mät mellan denna och jord .
Det är signalledaren mellan tändstyrkortet och tändmodulen.
Gör om startförsöket, om multimetern pendlar mellan 0 Volt och ca 2 Volt så är troligen tändstyrkortet OK, byt då tändmodulen.
Om du inte får ett värde enligt ovan så kolla i första hand vevaxelpositionsgivaren om den du provbytte med inte var garanterat hel.
Tändmodulen brukar sitta på vänster innerskärm bakom luftrenaren.
OBS att det ska vara kylpasta mellan tändmodulen och plåten den sitter på annars så blir den överhettad.
//tuxedo