Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maacke
Hmm, ja nå det säjs ju att diesel varvräknare ska vara kopplade till W, hade generatorn bortskruvad för ett tag sedan och hittade inga andra extra "kontakter"
kabeln är hemmajord för fick ingen sådan me men det kan vel inte vara någon skillnad.
Ser ju lite ut som på dom här monteringsanvisningarna att det står B+ men det är ju en cirkel där också så kanske det är plus kabeln.
http://www.240.se/install/3-38-16.pdf
lite märkligt för W uttaget ligger "på andra sidan" det är som om den skulle vara spegelvänd på bilden men hålet för bulten är på rätt ställe ju.
har funderat lite på att prova byta remskiva men då börjar den kanske ladda för dåligt.
av Rådlös
Ladda för dåligt är nog mindre risk. Det är ju en växelströmmare.
Om du skall byta remskiva så skall diametern vara så lik vevaxelremskivan som möjligt. Då får du ju samma varvtal som på vevaxeln. Men släng inte den gamla remskivan förrän du vet att det fungerar.
av Maacke
Att hitta en dubbla remskiva och nya remmar som passar är nog inte det lättaste endå så tror int jag börjar med nåt sånt ännu,
och tycker inte att generatorn laddar dåligt, set nog tydligt att det laddar om man mäter strömmen när motorn är igång, fast vet inte vad som är bra eller dålight igentligen.
funderar ifall dom där varvräknarna fanns endast mellan 81-85 kanske det är fel generator, gissar på att min är en 88 men den kan vel igentligen vara vad som helst, ifall generatorerna var olika på dom äldre och dom nyare .

Eller ska varvräknaren kalibreras kanske? det finns nån sårts skruvliknande bricka på undersidan bakom mätartavlan, har inte vågat röra den ännu.
av Rådlös
När det gäller laddningen, så mäter du det med säkraste resultat direkt på batteripolerna medan motorn går. Här är en bild som vägledning:
Bild
Du skall alltså ha en spänning på batteripolerna över 13,8 Volt när motorn snurrar.
Jag vet för lite om din varvräknare, men inom bl.a fritidsbåttillbehör så förekommer det att man kalibrerar varvräknare. Så jag kan tänka mig att det är liknande för dig. Har du någon mer dokumentation än monteringsanvisningen på varvräknaren?
W-uttaget på generatorn är ett växelströmsuttag. Så där är du på rätt ställe. Det ger pulser till ditt instrument, som "översätts" till varvtalet.
av Maacke
Jo det är ca 12,6 V i batteriet och det stiger till nästan 14 när motorn är igång så tror inte det är något fel på laddningen.
Och jag vet inte mycket om varvräknaren heller började söka på engelska och hittade en gammal ebay aktion men det är typ ända bilden av en på netet som jag har hittat. Har provat höra med folk häromkring också men dom vet inget om dom heller.
av Maacke
Det är fixat! det var bara den där lilla brickan under den som var helst fel ställd, har den att gå på ca 7-800 varv som visserligen tomgången är.
Tack för alla era svar!
av Maacke
Jo det gjorde det, lite knepigt att se vad det står måste nästan ta bort generatorn och putsa bort lite smuts för att se.
men det var på min iallafall bara ett extra stift ledigt och det var just W.
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]