Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
volvo264prv skrev:Fördelaren är brytarlös.

på styrboxen står BOSCH 0227100019
kan inte hitta nått mer konkret.
Vad jag vet är det en box för tändning, vilket insprut har du?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har gjort lite efterforskningar och kommit fram till att du antagligen har en impulsgivare i fördelaren och då troligen av HALL-typ, den kan vara boven.

Mvh GK
av volvo264prv
Hittade en skylt på insprutet 438 100 035

sökte fram Bosch K Jetronic. 0 438 100 035
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kolla impulsgivaren då.

Mvh GK
av volvo264prv
Nu har jag hittat felet (tror jag) fick ett tips av en gammal volvomek,,, + fått tag i en extra fördelare från b27e tyvärr är den inte likadan,,,

Jag skulle mäta på stiften i kontakten på impulsgivare när den är ansluten till fördelaren, det ska va 0,55-0.66 kilo ohm.
det var noll, då mätte jag på den från b27e på samma sätt och fick 0.56 kilo ohm, då måste alltså lindningen i min vara av?

nåväl är det någon som bytt en sån innan, något för en amatör?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Med noggrannhet kan även en amatör göra det men jag rekommenderar att du skaffar en rephandbok.

Mvh GK
av volvo264prv
Nu kommer nästa bekymmer, den startar bara 2sekunder sen helt dött, knepigt det där med automatbilar, annars hade man kunnat dra igång den,,

Ny bensin, gnista och bensin får den, för mycket misstänker jag så den blir sur på nolltid, ett dygn senare går den igång efter varje försök.

vad jag förstått går det inte att ställa tändningen innan som på ett system med brytare, den ska stå 10 grader innan.

nått tips?
av volvo264prv
nu har jag hittat ett fel,,, kolven i bränslefördelaren sitter fast, men har fått tag i en fungerande bränslefördelare från en nyare variant, dvs b280, men det är inte samma boschnr på den,,,

min orginal har bosch nr 438 100 035

den nyare har 438 100 137

tror ni det går att plocka på den iallafall?

vet inte hur jag ska få ut kolven, den är i bottenläge, försökte efter att sprutat på rostolja övr natten med trycklyft idag, inget hände..
av volvo264prv
hej igen

Satte dit den nya bränslefördelaren efter att mailat med både bosch o volvo, men ingen kunde svara på om den är likadan,, bilen går iallafall igång, typ 5 sekunder, sen dör den, men startar direkt igen, ett framsteg!
men nu så upptäckte jag att röret under egr ventilen läckte,, ( det kom vit rök) kan man bara svetsa igen, typ plugga egr systemet?

fördelar, nackdelar, vad säger besiktningen?
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]