- tor 06 sep 2012, 07:13
#678794
Ungefär samma som volymen på en eller två diskmaskintabletter.
Antag att en diskmaskintablett motsvarar ungefär som en tilltagen matsked kaustiksoda. Om du skall ha en eller två doser kan ju bero på om du har ett mycket grumligt kylarvatten. Har du upplevt att motorn lätt blir överhettad, eller att kupévärmen inte räcker till? Är kylarvattnet klart eller grumligt? Har du "underlåtit" att byta* glykol eller kört utan glykol? Har du som nödåtgärd hällt i vatten i kylaren från "närmaste dike" eller motsvarande? Har du använt så kallade "undermedel" med kylartätning** för akutsituationer?
Passar din bil in på någon av dom här frågorna, så är det läge för två diskmaskintabletter.
*Enligt biltillverkarna bör det göras vart annat år. Det är inte glykolen i sig som förbrukas utan rostskyddsmedlet som finns i glykolen.
**Egentligen något vattenlösligt klister som täpper till en liten läcka, men också kan täppa till på andra ställen där det borde vara fullt flöde.
Antag att en diskmaskintablett motsvarar ungefär som en tilltagen matsked kaustiksoda. Om du skall ha en eller två doser kan ju bero på om du har ett mycket grumligt kylarvatten. Har du upplevt att motorn lätt blir överhettad, eller att kupévärmen inte räcker till? Är kylarvattnet klart eller grumligt? Har du "underlåtit" att byta* glykol eller kört utan glykol? Har du som nödåtgärd hällt i vatten i kylaren från "närmaste dike" eller motsvarande? Har du använt så kallade "undermedel" med kylartätning** för akutsituationer?
Passar din bil in på någon av dom här frågorna, så är det läge för två diskmaskintabletter.
*Enligt biltillverkarna bör det göras vart annat år. Det är inte glykolen i sig som förbrukas utan rostskyddsmedlet som finns i glykolen.
**Egentligen något vattenlösligt klister som täpper till en liten läcka, men också kan täppa till på andra ställen där det borde vara fullt flöde.