Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ungefär samma som volymen på en eller två diskmaskintabletter.
Antag att en diskmaskintablett motsvarar ungefär som en tilltagen matsked kaustiksoda. Om du skall ha en eller två doser kan ju bero på om du har ett mycket grumligt kylarvatten. Har du upplevt att motorn lätt blir överhettad, eller att kupévärmen inte räcker till? Är kylarvattnet klart eller grumligt? Har du "underlåtit" att byta* glykol eller kört utan glykol? Har du som nödåtgärd hällt i vatten i kylaren från "närmaste dike" eller motsvarande? Har du använt så kallade "undermedel" med kylartätning** för akutsituationer?
Passar din bil in på någon av dom här frågorna, så är det läge för två diskmaskintabletter.

*Enligt biltillverkarna bör det göras vart annat år. Det är inte glykolen i sig som förbrukas utan rostskyddsmedlet som finns i glykolen.
**Egentligen något vattenlösligt klister som täpper till en liten läcka, men också kan täppa till på andra ställen där det borde vara fullt flöde.
Rådlös skrev:Ungefär samma som volymen på en eller två diskmaskintabletter.
Antag att en diskmaskintablett motsvarar ungefär som en tilltagen matsked kaustiksoda. Om du skall ha en eller två doser kan ju bero på om du har ett mycket grumligt kylarvatten. Har du upplevt att motorn lätt blir överhettad, eller att kupévärmen inte räcker till? Är kylarvattnet klart eller grumligt? Har du "underlåtit" att byta* glykol eller kört utan glykol? Har du som nödåtgärd hällt i vatten i kylaren från "närmaste dike" eller motsvarande? Har du använt så kallade "undermedel" med kylartätning** för akutsituationer?
Passar din bil in på någon av dom här frågorna, så är det läge för två diskmaskintabletter.

*Enligt biltillverkarna bör det göras vart annat år. Det är inte glykolen i sig som förbrukas utan rostskyddsmedlet som finns i glykolen.
**Egentligen något vattenlösligt klister som täpper till en liten läcka, men också kan täppa till på andra ställen där det borde vara fullt flöde.
okej tack & inget av dina uppräknade exempel gäller mig så det får bli 1st diskmaskinstabl eller 1st matsked med kaustiksoda detta räcker gott
& väl i mitt fall........hmm eftersom att jag inte har dålig värme i bilen eller att min bil inte blir överhettad någon gång alls..........för tempmätarens nål den ligger konstant till ca 25% max stigning på tempskalan inte ens upp till halva 50% av skalan stiger den så det kanske är överkurs med 1st matsked kaustiksoda i systemet ??........det kanske bara räcker med en urspolning med varmt vatten & en STP - kylarrensning sen tömma systemet & sedan noga spola ur det med varmt vatten & trägårdsslangen......man ska ju inte ta till grövre metoder än som behövs eller vad tycker du själv ?? tack för ditt svar
Jo, men pröva först med kylarrens om du är det minsta försiktig och eftertänksam. Det är ju ett preparat som är fabrikstillverkat och avsett för ändamålet. Skulle det inte räcka till, mer brunt slamvatten, så vet du hur du skall göra för att få bättre resultat. Och har du inte upplevt några störningar så kan man ju vara återhållsam. Annars är det nog så att en "tvätt" av systemet inte skadar. Men det behövs naturligtvis inte så ofta.
Rådlös skrev:Jo, men pröva först med kylarrens om du är det minsta försiktig och eftertänksam. Det är ju ett preparat som är fabrikstillverkat och avsett för ändamålet. Skulle det inte räcka till, mer brunt slamvatten, så vet du hur du skall göra för att få bättre resultat. Och har du inte upplevt några störningar så kan man ju vara återhållsam. Annars är det nog så att en "tvätt" av systemet inte skadar. Men det behövs naturligtvis inte så ofta.

okej det låter bra & jag har redan köpt en flaska STP kylarrensning på ok/q8 macken där jag bor........så jag ska göra en riktig kylarrensning i helgen nu & skölja ur hela systemet noga med vanligt vatten efteråt & samtidigt även byta ut samtliga gamla rostiga galvade slangklämmorna till nya i rostfritt/syrafast stål & jag lånade en riktig slangklämma skruvmejsel från jobbet oxå för annars så finns ju risken att man drar sönder slangklämmorna/skadar kylarslangarna om man använder en vanlig platt skruvmejsel........& sen i med en 50/50 procents koncentrerad glykol/vatten blandning i systemet samtidigt som locket till expansionskärlet är avskruvat så får den stå på tongång & puttra tills all ev luft i systemet är helt borta........detta här blir kanonbra :D

tack för dina svar & dina nyttiga tips dom uppskattas mycket väl av mig :)
hej
så där då var det fixat & klart då med min kylar/värmepakets rensning & påfyllning med ny fin glykol 50/50 blandning ink utbyte av samtliga 6 stycken slangklämmor (4 st 35 - 50 mm) (2 st 16 - 25 mm) av rostfritt stål ist för dom vanliga galvade slangklämmorna som bara rostar sönder efter ett par år

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]