Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Strömmen är en sak. Ljusstyrkan en annan! Man får inte ha över xxx lumen för en person bil. Men jag kommer inte ihåg det exakta värdet!
Så var det iaf på 80 talet! Kolla innan du monterar för mycket. Man kan ansluta fett batteri och mata lysen från denna annars!
på helljuset får man ha hur mycket att lysa med som helst. jag har 4 x-ljus på min 245, två xenon och dom andra två är halogen. med orginal 55A generatorn blev det för mycket men böt till en 80A generator och nu drar man inte ur batteriet när man har igång lysena
osla skrev:på helljuset får man ha hur mycket att lysa med som helst. jag har 4 x-ljus på min 245, två xenon och dom andra två är halogen. med orginal 55A generatorn blev det för mycket men böt till en 80A generator och nu drar man inte ur batteriet när man har igång lysena
Så jag får ha hur många extraljus som helst?
Reglerna säger så här om antalet extraljus:

En bil ska ha två eller fyra helljusstrålkastare. Med det avses de ordinarie föreskrivna strålkastarna som ska ingå i bilens typgodkännande. Därutöver får bil ha ytterligare helljusstrålkastare men det är inget krav, t.ex. extraljus i form av fjärr- eller kurvstrålkastare. Men extraljusen ska vara E-märkta och uppfylla reglementet och ska monteras på föreskrivet sätt. Dock ingen begränsning i antal extraljus förutom det sk. referenstalet per strålkastare som talar om ungefär hur en strålkastare lyser. Ju högre referenstal desto mer ljus i en viss punkt eller längre räckvidd om man så vill. I ECE-reglementet var tidigare 37,5 högsta tillåtna referenstal för att kunna E-märka en strålkastare. Nu är det ändrat till 50 som högsta tillåtna referenstal.

En del länder har regler om maximalt sammanlagt referenstal, dock ej Sverige vad jag vet. Så kan man bara montera t.ex. 10 extraljus på ett korrekt sätt (och ordna strömförsörjningen :wink: ) så bör det vara ok. Framförallt på bilar tillverkade före 1996 då dessa inte är helbilsgodkända.

Man får inte ha stenskottskydd på de ordinarie föreskrivna helljusstrålkastarna som ingår i typgodkännandet, men på extraljusen ska det gå bra om de är avstängda (inget annat än än vitt ljus godtas).

VVFS 2003:22
Helljusstrålkastare, inklusive fjärr- och kurvstrålkastare
Övergripande krav
19 § Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall ha två eller fyra helljusstrålkastare framtill som avger vitt ljus.
22 § Bil får dessutom ha ytterligare helljusstrålkastare som består av fjärr- eller kurvstrålkastare.
Extraljus på taket ska gå bra vad jag vet. Kan inte hitta någon begränsning i regelverket för det. Men de ska sitta fast ordentligt. Vissa krav på placering i sidled finns, kolla reglerna med början på sidan 129:
http://www.vt-pool.com/download_publ.as ... t_ID=33639

Installationskrav
25 § Helljusstrålkastare på bil av 1984 eller senare års modell får inte vara placerad i sidled så att den yttre kanten av strålkastarens lysande yta är närmare fordonets yttre sidobegränsningsplan än yttre kanten av lysande ytan hos den halvljusstrålkastare som är placerad på samma sida av fordonets mittlinje.
26 § Helljusstrålkastare skall vara justerbar.
27 § Helljusstrålkastare
1. får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,
2. får inte kombineras med annan strålkastare eller lykta,
3. får bilda flerfunktion med halvljusstrålkastare, dim-strålkastare, främre positionslykta och parkeringslykta.
28 § Helljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den omedelbart slocknar vid omkoppling från helljus till halvljus.
29 § På bil av 1985 eller senare års modell skall finnas en från förarplatsen under mörker väl synlig kontrollampa som visar fast blått ljus när helljusstrålkastare är tillkopplad.

Angående antalet extraljus: Sverige har undantag från EU-teglerna på max två extraljus.
http://www.svd.se/naringsliv/extraljus- ... 161532.svd
245an skrev:kompisen har 13st extrahjus frammååt på en orginal 740 generator

Då har han endera inte original generator, eller så har han inte alla inkopplade, eller så är det bara vanliga klena glödlampor i dom.
Det krävs 60A enbart för extraljusen om det sitter 55W lampor i dom, originalljuset kräver ca 15A, då är vi uppe i 75A enbart för ljuset på bilen, och då tillkommer drygt 6-10A för bränslepumparna samt eventuellt annat. Så minst 81 A är vi uppe i, men mer troligt 85A, och original på den bilen sitter det endera 55A eller 70A eller 80A generator (har för mig 80A kom först 88).
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]