Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dom hemma-målade markeringarna ska du strunta i, det är någon som bytt rem vid något tillfälle utan att ha nollat motorn först, då kan man chansa och måla egna markeringar, men är väl egentligen inte att rekommendera...

Att köra på original märkningar är ett säkert kort !.
Vevaxeln står i noll iom borret som spärrar den.
Kamdrevets markering ska stämma med en markering som finns på den bakre plastkåpans ovansida.
Är motorn nollad så ska rotorn i fördelaren vara i läge för cylinder etts tändkabel på locket.

Märkningarna på remmen ska i teorin stämma med märkningarna på dreven ,men i praktiken så händer det inte alltid, (men oftast).
Tack för svaret.. Jag har efter nu efter 8 timmars jobb idag äntligen fått ihop det. Körde på orginalmarkeringarna (som jag tillslut hittade på vevaxelns kughjul också) och tillslut efter mycket funderande och försök har jag fått ihop det till något som jag tror är rätt.

När jag provstartad så gick den gick igång, men dock gick den inte rent. Kan det vara så att ventilerna är trasiga och att bilen startar iallfall. Jag trodde/tror bilen skulle vara död ifall ventilerna är det minsta sneda/trasiga.

Kan det vara tändningen som är fel med tanke på att rotorn (enligt mig) inte pekar på 1:an i ÖD.

Kan man göra ett komp-test nu för att se om ventilerna är OK. Är det värt att lämna in den för komp-test och är det den enklaste vägen för att se om ventilerna är OK. Kan man kolla det på något annat sätt?

Mycket frågor nu...Skulle verkligen vilja få ihop detta nu när jag är så nära :)

Tack på förhand
Att göra komptest innan remmen står rätt är nog ingen ide .

Kolla så du får markeringarna rätt innan, det kan ta ett par försök innan du får det rätt, det är lätt att hamna en kugg fel och då går maskinen skit.

veven och det drevet stod garanterat rätt annars hade du inte fått dit borret som stopp!.
Om fördelaren pekar fel så står kammen inte rätt!, kolla markeringarna en gång till !!.
Det är nog för tidigt att säga, det kan räcka med att en vetil fått en liten smäll så den skevar, då tätar den inte längre mot sätet.
Kan bara vara en liten smäll så den cylindern inte tappar allt komp utan klarar att gå ändå, men då bränner man sätet och ventilen fort.
Men det är iaf inte totalt haveri där ventilerna ser ut som en bunt vissna tulpaner iaf, då hade maskinen inte startat alls, så det KAN vara så att den klarat sej, men går skit pga att kammem sitter nån kugg fel.
Var ute och för att ta bort kamremen och sätta dit den igen i hopp om att den satt lite snett.

Jag har satt vevaxeln i ÖD och då går det inte att vrida runt kamaxeln. Vred lite till på vevaxeln och då går kamaxeln runt. Satte tillbaka i ÖD och mätte i tändstift-hålet med en skruvmejsel för att kolla att jag hittat rätt läge (vilket jag måste ha gjort) men då går inte kamaxeln runt längre. :evil: Har jag på något sätt lyckats ha sönder det när jag startade motorn igår?
Det är ju en hel del jobb att byta topp, men inte omöjligt. Har du ingen mekvan kompis som kan hjälpa dej med jobbet?

Kan du vrida på kammen åt något håll, ibland kan man faktiskt se om det är någon ventil som fastnat. Du kan ju alltid ta loss kammen så att ventilerna blir fria och ställer sej i sitt högsta läge för att sen mäta om det är någon som står i ett annat läge.

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]