Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baikal
#654992
Jag vågar inte hoppas att jag reder ut det på en dag. Henke3:s prognos ger dock en bra fingervisning hur långt tid jobbet tar när man vet vad man pysslar med.

Sagt och gjort. Nu har jag beställt Tork och O-ringssats (egentligen en R134a konventeringssats) från Staterna för 92$ ink frakt. (hoppas att tullen har semesterstängt)
Gas är beställt från Italien för 750 SEK (1kg gör det själv sats).

Det ska bli riktigt kul och spännande.

Mvh Baikal
av Baikal
#655133
Aj aj

Första motgången, Donatorbilen är inte konverterad till r134a. Lite märkligt eftersom AC:n funkar och de gamla r12 borde vara "utdöda".
Så om jag har snappat upp rätt info är det viktigt att jag blir av med den gamla oljan i systemet eftersom den inte funkar med r134a.
Några tips hur detta görs? sköljning av med något lösningsmedel?

ps
Jag passade på att shoppa ett OEM uppgraderingskitt.

Mvh Baikal
av xxargs
#655247
Du borde åka och få den tömd på R12 på lagligt sätt innan du öppnar systemet.

Problemet med R12-anläggningar är att även om man tvättar ur den så kommer det finnas klor kvar i slangväggar mm. och klor i PAG olja och lite fukt är inge bra alls och oljan kan bli grön och/eller svartna ganska fort.

köp POE-olja eller dito avsedd för konvertering från R12-maskiner i bilar - de har tillsatser som hanterar detta samt tål rester av vanlig mineralolja.

Tvättning är en knepig historia då proffsen använder 'märkesvaror' varav en del icke brännbara också är någon HCF-variant från Dupont som man tycker att man kan släppa ut fritt - i vart fall utomlands och andra som påminner ganska mycket om lacknafta/fotogen och är ett helsike att vakumpumpa torr (det var en kyl-nisse som hade lång jäkla hatutlägg om denna lacknaftaliknande soppan med flashigt namn då det inte gick att få till tillräckligt låg vakum inom rimlig tid hur mycket han än vakumsög... - han var en sådan som sög till vakummätaren visade tillräckligt låg stadig vakum och inte att pumpa efter tid som många dessvärre gör - det är väl därför som han upptäckte medlets nackdelar medans dom som kör efter tid sket i det och en smula av rengöringsmedel var kvar i systemet när det sedan fylldes på... )

Med andra ord skall man ha en lösningsmedel med ganska smalt destillationsområde och ångtryck hög nog att det går att torka och vakumpumpa på rimlig tid - och närmast till hands är då isopropylalkohol/isopropanol - den är torr om den köps i plåtdunk, går att köpa i större mängder även av privatpersoner samt är väldigt ren och lämnar inga rester när den dunstat. Den är ganska lätt att vakumpumpa helt torr och helt fri från isopropanol i ett system, dock får man vara beredd att byta pumpolja innan den seriösa vakumsugningen när man skall täthetskolla då isopropanol löser sig i oljan i vakumpumpen - se till att vakumpumpen är helt varmkörd innan den tillåts pumpa ur AC:n och suger isopropanolånga från tvätten innan, så minskar utfällningen av isopropanol i oljan. Om du får för dig att tvätta kompressorn invändigt och vakumtorkar den senare så måste du ta det varligt när den är oljefri och efter att fyllt på oljan, ta och tilta runt kompressorn i alla riktningarna (därför man behöver täcklocken på kompressorn som nya dito normalt levereras med) och veva runt den för hand ett tag så att oljan verkligen väter upp och tränger in i alla ytor invändigt igen - även vissa modernare kompressorer är kända för att haverera på kort tid om man inte gör motsvarande operation innan montering.

Dock som som de flesta lättare alkoholer så är den brandfarlig - så inga gnistor och öppen eld när man slabbar det - se till att utloppet från vakumpumpen förses med slang- tätt - och går ut i det fria. slå av och på pumpen via billig fjärrstyrd brytare i annat rum och lång skarvsladd till pumpen - använd inte pumpens egna brytare utan tejpa/blockerar den så att den inte är användbar och att man inte frestas att försöka använda den.

med andra ord är situationen inte värre än när man förr tvättade moppedelar i fotogen/bensin - dvs väldigt olämplig att röka samtidigt ;-)

En annan variant som jag sett användas utomlands av kylnissar ganska allmänt är att använda CRC-bräkleen (stavning?) - alltså soppan man använder för att tvätta bromsdetaljer - problemet är utomlands så har bräkleen på en del håll fortfarande trikloretylen i sig och är himla effektivt och inte speciellt brandfarlig (men inte så bra för naturen) medans det som säljs i sverige påminner ganska mycket om kemisk ren bensin som inte har alls samma rengörande verkan som trikloretylen. Vet inte om kylnissarna utomlands använder 'bensinvarianten' ännu och omdöme och rekommendationerna gäller för denna eller om det bara avser trikloretylenvarianten, dock för system som skall ha PAG-olja och R134a så är rengöringsmedel med klor i som trikloretylen inte att rekommendera. Jag har personligen inte provat bräkleen av svenska varianten och sett om den ger några trögavdunstande rester som gör att man inte tilläckligt låg vakum med rimlig vakumpumptid - sådana här soppor är ju blandningar av flera olika kolväten med olika kokpunkter medans isopropanol är en-komponents med en specifik ångtryck vid en viss temperatur.

jag skulle prova isopropanol först - det var inga som helst problem att tvätta bort PAG-oljan med denna när jag öppnade en kompressor och det löser också mineraolja till en viss procenthalt (dock ej fullt blandbar) och har avfettande verkan.

Låter man mineraoljan vara kvar eller använder ny mineraolja och man snapsar R134a med 3-4 viktprocent isobutan eller propan (dvs gör en DIY variant av R413a som var avsedda att ersätta R12 för system med mineralojor och just hade R600a (isobutan) i R134a som oljeemulgator så att oljan blandade sig och blev mjölk i R134a istället för stora sega droppar) så är systemet inte känslig för klorjoner som sakta med tiden kommer ifrån de gamla slangarna då de har burit R12 under lång tid.

om du tvättar systemet helt ren så skulle jag köra på POE-olja i systemet efter tvätten.


---

Få se vad proffs-AC nissarna nu säger om detta... ;-)
av Baikal
#655296
Hej,

Det var ett uttömmande som xxargs lämnade. Tackar för det.
Då lutar det åt att åka till färghandeln för att shoppa Isopropanol.

Hanteringen av Vacumkompressorn var en ny och värdefull information. Jag tror att jag ska blåsa systemet med tryckluft efter Iso tvätten och förhoppningsvis bli av med så mycket Iso som möjligt innan vacumsugning.

När det gäller den nya oljan som ska till så medföljer det en flaska olja i mitt "uppgraderingskit" som jag har köpt. paketet är Volvo orginal så jag hoppas att det innehåller vettiga prylar.

Jag håller helt med dig att det bästa vore att hantera den kvarvarande mängden R12 på ett lagligt sätt. Rent praktiskt tror jag att det blir svårt eftersom donatorbilen inte är körbar (lagligen då alltså). Dessutom misstänker jag att kylfirmorna inte är så vänligt inställda till en "gör det självare" som vill dumpa R12.

Mvh Baikal
av Baikal
#655414
Hej SA4AQS

Det var en riktigt bra länk du tipsade om, " Fam-Björk".
Gasol som köldmedia!! Vem hade kunnat tro det.
Hade det inte varit så att jag allaredan beställt R134A så skulle jag övervägt det alternativet.

Lite synd att "Farsan" på sidan inte fick blodad tant på Volvo i stället för Citroën. Hur som helst, AC biten är tämligen generisk.

Mvh

Baikal
av xxargs
#655534
Baikal skrev:Hej,

Det var ett uttömmande som xxargs lämnade. Tackar för det.

Mvh Baikal

du har ett PM som du inte har läst, nu två stycken ;-)


hmm. jag undrar om inte kylföretagen är skyldiga att ta emot köldmedier om det är någon som åker förbi dom och vill få sitt fordon tömd, frågan är om de ens får ta betalt för det då det dels är förbjudet för privatpersoner att hantera det och dels har köldmedelsbolagen som en gång sålt detta en skyldighet att ta tillbaka sitt 'avfall' för destruktion då den kostnaden redan är betalt iom. försäljnigen av köldmediet en gång i tiden.

någon lagkunnig som kan reda ut???

Jo en sak till - den nya torkfiltret får aldrig någonsin tvättas då den förstörs - och den bör monteras max 15 minuter innan den riktigt långa och djupa slutliga vakumpumpningen.

Med andra ord kör på den gamla torkfiltret vid den första körningen för att få ut ev kvarvarande isopropanångor, en del fukt etc. med en lång körning - därefter byter du den gamla filtret till den nya (och nya O-ringar) och kör ett varav till.

Det är så att torkfiltret också binder alkohol och tar plats istället för fukt och helt enkelt förbrukar en del av torkfiltrets kapacitet - vid lite högre fukthalter så kan alkoholen jagas ut av vattnet igen men då är fukthalten i systemet redan så högt att det kan ge skador (oljor som bryts ned till organiska syror som sedan angriper saker i köldslingan).

Gasolblandningar har används i bil-AC länge - men det är väldigt stora krafter emot dessa från köldmediebolagens sida och vill smyga in förbud och stifta lagaremot detta (och lyckats i 4 stater i USA) och klistrar på risker på så orimlig nivå att om det överfördes till bensinhantering som att tanka bilen så skulle det bara få utföras med certifierad och utbildat personal med mångårig erfaren på yrkestrafik innan man får öva på första privatbilen och i rökdykardräker med reflektiv skydd som man ser på stålverksarbetare som som hanterar flytande järn på någon meter avstånd.

folk är inte dumma och inskränkningar i att tex inte få tanka bensin i sin egen bil som man har gjort i alla år innan skulle inte folk acceptera trots hänvisning till faror - men bil-AC är jättemystiskt, därför kan man börja skrämma med en massa orealistiska myter om atombombssmällar av någon dl propan/butanblandning... ...och dessvärre är det allt för många inom politiken som tror på dessa.

tänk på att över 100 gram bensingaser (samma klass på explosionsrisk som gasol) ramlar ut på gatan när du tankar om inte gasåterföringen fungerar i tankpistolen (motsvarar en halv laddning HC i en AC som från början hade 500 gram R134a) - och det var inte så många år sedan man inte hade någon gasåterföring alls - och bensingaser kan tändas av en het katalysator på 280 grader på ytan, medans gasol måste ha minst 500 grader. Det har att göra med mättade, omättade och cykliska kolväten av ganska stor längd i bensin, lättare börjar brytas upp av värme (krackar) och brutna ändarna som bildas är högreaktiva och startar reaktion med luft mm. tidigt vid ganska låg temperatur och ger värme som kan skynda på processen ytterligare och om det inte kyls i högre takt än vad reaktionen bildar i värme så rusar det och blir en låga) medan propan/butan med sina små molekyler måste ha mycket värme innan den når en nivå innan det reagerar.

[1] ett annat ämne som reagerar med luft i hög takt redan vid rumstemperatur är tex linolja där trassel och papper med avtorkad linolja - kan självantända sig spontant - därför skall linoljedränkta papper och trassel alltid dränkas i vatten
av Baikal
#677770
Hej Igen

Mitt AC projekt rullar på i maklig takt.
Nu har jag lyft över värmepaketet från donatorbilen och har numera en körbar bil. Nästa steg blir att skifta över pryttlarna i motorrummet.
Jag måste erkänna att det kändes smått hopplöst när instrumentbrädan var utriven och det som kvarstod var ett obegripligt ormbo av kablar.
Trots allt hamnade saker och ting på plats. MEN när jag hade kopplat in allt som verkar vettigt kvarstod 5 lampor!!!
Ganska genant men jag kan banne mig inte hitta var dessa resterande lampor hör hemma. Finns det reserv lampor bakom panelen?

TID: Mmm när jag konverterar till AC för tredje gången så kanske jag är ner på en dag. Jag kan lugnt konstatera att mitt projekt tenderar att spräcka 1 dags planen big time. Mycket tid har i och för sig gått åt att klura ut hur det elektriska skulle kopplas in.

Det känns som om jag är "over the hill" och det som kvarstår är lite småputtrigt mek-arbete i motorrummet. Det som stör är att hösten är allt för antågande och att jag måste vänta allt för länge då jag kan njuta av AC-kyla.

Mvh Baikal
av Baikal
#680248
Äntligen!!!!!

Efter alla timmars slit har jag äntligen en fungerande AC i bilen.
Jag klämde i 1kg R134 i systemet och det funkade bra nog så att kompressorn går stabilt.

Tyvärr så hade jag inte tid/ork att prova att systemet var tätt. Alla O-ringar har bytts och monterats varsamt. Skulle det "dyra-osynliga" pysa ut, får jag ge mig på en felsökningsomgång när motivationen har återhämtat sig.

Avslutningsvis kan jag konstatera att projektet tog bra mycket längre tid än en dag.
En dag är nog fullt möjligt om man har möjlighet att lyfta bilen och att pryttlarna lossnar snällt utan att dj--las samt att man har örnkoll på hur allt ska demonteras och kopplas in. Ingen av ovan nämnda förutsättningar hade jag. Jag skulle gissa att projektet gick på ca 4-5 dagar uppstyckat i de stunder då jag kunde hänge mig projektet.

Jag kan bara konstatera: Av alla sätt till att få en bil med AC så valde jag den absolut sämsta.

När jack och sår på fingrarna har läkt och de värsta svär-ramsorna är glömda kan jag med stolthet se tillbaks att man rodde ett ganska knepigt projekt i hamn.

Åter igen, Ett stort tack för alla tips.

Mvh Baikal
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]