Du borde åka och få den tömd på R12 på lagligt sätt innan du öppnar systemet.
Problemet med R12-anläggningar är att även om man tvättar ur den så kommer det finnas klor kvar i slangväggar mm. och klor i PAG olja och lite fukt är inge bra alls och oljan kan bli grön och/eller svartna ganska fort.
köp POE-olja eller dito avsedd för konvertering från R12-maskiner i bilar - de har tillsatser som hanterar detta samt tål rester av vanlig mineralolja.
Tvättning är en knepig historia då proffsen använder 'märkesvaror' varav en del icke brännbara också är någon HCF-variant från Dupont som man tycker att man kan släppa ut fritt - i vart fall utomlands och andra som påminner ganska mycket om lacknafta/fotogen och är ett helsike att vakumpumpa torr (det var en kyl-nisse som hade lång jäkla hatutlägg om denna lacknaftaliknande soppan med flashigt namn då det inte gick att få till tillräckligt låg vakum inom rimlig tid hur mycket han än vakumsög... - han var en sådan som sög till vakummätaren visade tillräckligt låg stadig vakum och inte att pumpa efter tid som många dessvärre gör - det är väl därför som han upptäckte medlets nackdelar medans dom som kör efter tid sket i det och en smula av rengöringsmedel var kvar i systemet när det sedan fylldes på... )
Med andra ord skall man ha en lösningsmedel med ganska smalt destillationsområde och ångtryck hög nog att det går att torka och vakumpumpa på rimlig tid - och närmast till hands är då isopropylalkohol/isopropanol - den är torr om den köps i plåtdunk, går att köpa i större mängder även av privatpersoner samt är väldigt ren och lämnar inga rester när den dunstat. Den är ganska lätt att vakumpumpa helt torr och helt fri från isopropanol i ett system, dock får man vara beredd att byta pumpolja innan den seriösa vakumsugningen när man skall täthetskolla då isopropanol löser sig i oljan i vakumpumpen - se till att vakumpumpen är helt varmkörd innan den tillåts pumpa ur AC:n och suger isopropanolånga från tvätten innan, så minskar utfällningen av isopropanol i oljan. Om du får för dig att tvätta kompressorn invändigt och vakumtorkar den senare så måste du ta det varligt när den är oljefri och efter att fyllt på oljan, ta och tilta runt kompressorn i alla riktningarna (därför man behöver täcklocken på kompressorn som nya dito normalt levereras med) och veva runt den för hand ett tag så att oljan verkligen väter upp och tränger in i alla ytor invändigt igen - även vissa modernare kompressorer är kända för att haverera på kort tid om man inte gör motsvarande operation innan montering.
Dock som som de flesta lättare alkoholer så är den brandfarlig - så inga gnistor och öppen eld när man slabbar det - se till att utloppet från vakumpumpen förses med slang- tätt - och går ut i det fria. slå av och på pumpen via billig fjärrstyrd brytare i annat rum och lång skarvsladd till pumpen - använd inte pumpens egna brytare utan tejpa/blockerar den så att den inte är användbar och att man inte frestas att försöka använda den.
med andra ord är situationen inte värre än när man förr tvättade moppedelar i fotogen/bensin - dvs väldigt olämplig att röka samtidigt
En annan variant som jag sett användas utomlands av kylnissar ganska allmänt är att använda CRC-bräkleen (stavning?) - alltså soppan man använder för att tvätta bromsdetaljer - problemet är utomlands så har bräkleen på en del håll fortfarande trikloretylen i sig och är himla effektivt och inte speciellt brandfarlig (men inte så bra för naturen) medans det som säljs i sverige påminner ganska mycket om kemisk ren bensin som inte har alls samma rengörande verkan som trikloretylen. Vet inte om kylnissarna utomlands använder 'bensinvarianten' ännu och omdöme och rekommendationerna gäller för denna eller om det bara avser trikloretylenvarianten, dock för system som skall ha PAG-olja och R134a så är rengöringsmedel med klor i som trikloretylen inte att rekommendera. Jag har personligen inte provat bräkleen av svenska varianten och sett om den ger några trögavdunstande rester som gör att man inte tilläckligt låg vakum med rimlig vakumpumptid - sådana här soppor är ju blandningar av flera olika kolväten med olika kokpunkter medans isopropanol är en-komponents med en specifik ångtryck vid en viss temperatur.
jag skulle prova isopropanol först - det var inga som helst problem att tvätta bort PAG-oljan med denna när jag öppnade en kompressor och det löser också mineraolja till en viss procenthalt (dock ej fullt blandbar) och har avfettande verkan.
Låter man mineraoljan vara kvar eller använder ny mineraolja och man snapsar R134a med 3-4 viktprocent isobutan eller propan (dvs gör en DIY variant av R413a som var avsedda att ersätta R12 för system med mineralojor och just hade R600a (isobutan) i R134a som oljeemulgator så att oljan blandade sig och blev mjölk i R134a istället för stora sega droppar) så är systemet inte känslig för klorjoner som sakta med tiden kommer ifrån de gamla slangarna då de har burit R12 under lång tid.
om du tvättar systemet helt ren så skulle jag köra på POE-olja i systemet efter tvätten.
---
Få se vad proffs-AC nissarna nu säger om detta...
