Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wishmaster
jag fick kontakt med en verkstad och en av dom som jobbade där skulle fixa att koppla in SRS lampan på en annan lampa så det ser ut som att d funkar som det ska, men han ringde runt lite först och lyckades hitta en airbag på en skrot som troligen skulle passa, så han skulle testa det först så att det blir riktigt gjort. vill inte skriva vilken verkstad det är el vilken skrot det är med tanke på att det inte är lagligt något av det. Men det lönar sig att ha kontakter tydligen då jag fråga på ett ställe och fick tipset till denna person och han i sin tur hade kontakter som gjorde att han fick tag på en. Nu hoppas jag bara att denna airbag funkar så allt är som d ska i bilen sen!
av ÄnnuEnVolvo440
Hur gick det sedan? Funkade airbagen?

Sitter själv i samma sits, srs-lampan lyser konstant. Det har den gjort sedan jag köpte bilen för 7-8 år sedan.

Men på årets besiktning var de "griniga". Jag fick höra att från den 1 februari 2012 så fick den inte lysa längre. jag ringde till återförsäljaren och fick prata med en av deras mekaniker. Mekanikern sa att han tyckte det var "lite löjligt" av bilprovningen att anmärka på detta då det inte är något som försämrar bilens egenskaper på något vis.

Att släcka denna SRS-lampan skulle kosta tusentalskronor. Och jag som precis som nya däck och nytt bromsok m.m

Någon som har tips och idéer?
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Tråkigt att inte få lösningen på problemet.

Mitt tips är att helt enkelt hitta en mindre nogräknad skrot och köpa en annan airbag där. Om det nu är själva airbagen som felar. Det sitter väl kännare i fronten eller i motorrummet som aktiverar airbagen vid en tillräcligt hårt smäll och där kanske det kan fela. Du kan också enkelt plocka av airbagen, kanske att kontakten till den helt enkelt bara har lossnat. Det står i Haynes hur man gör: koppla bort minus på batteriet och vänta 10 min. På baksidan av ratten skruvar du loss två insexskruvar med 4 mm insexnyckel om jag inte minns fel. Sen har du airbagen i handen och en grön kontakt ska sitta fast på baksidan. Den bara liksom dras bort och har typ en snäppinfästning bara.
av andy78
Var på skroten idag, då small det när jag gick in.
Jag frågade om det var en airbag och de sa ja vi måste lösa ut dem.
av ÄnnuEnVolvo440
Det ordnade sig med SRS-lampan, den slocknar nu efter man starat bilen. Men nu fungerar inte tutan, fast säkringen är hel.

Tutan har varit "seg" de sista åren. För att få tutan att tuta så har man varit tvungen att trycka på både höger och vänster sida längst ner på den del som även är airbag.

Är det någon som vet om tutan går över samma krets som SRS-lampan?

Är det inte näsblod så är det den andra skiten som flickan sa :D
av andy78
Kan inte bekräfta på din bil, men på bmw tex är det en separat kabel, kka för du har nog bara glömt att koppla tillbaka den.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]