Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Pozze skrev:[img]http://forumbilder.se/im
På denna tidigare uppladdade bild, skymtar också att det även på mitt renoveringsobjekt sitter en smörjnippel i kardanknuten.

(Den vita pilen pekar på ett nummer på bakaxeln, som var aktuellt i tråden "är det här en 1031 axel?"
där jag ursprungligen visade denna bild.)
jo sådär ser min också ut men nippeln var förlängd bara.
har idag fettat in alla 3 lelder med rött fett och de slår fortfarande lika jävligt i tunneln. tror jag får byta stödlager-en motorkudde å bussningen till lådan....
En orsak till missljud och vibrationer i en kardanaxel kanske kan vara att den är felaktigt ihopsatt... Enligt illustrationen i Haynes Gör-det-själv-handbok ska kardanaxeln monteras ihop så här:

Bild

Men på mitt renoveringsobjekt såg det ut så här:

Bild
Pozze skrev:En orsak till missljud och vibrationer i en kardanaxel kanske kan vara att den är felaktigt ihopsatt... Enligt illustrationen i Haynes Gör-det-själv-handbok ska kardanaxeln monteras ihop så här:

Bild

Men på mitt renoveringsobjekt såg det ut så här:

Bild
har kollat idag och de verkar va rätt monterat.
beställt ny motorkudde höger, växellådskudde och stödlager. får byta de på tisdag eller onsdag. sen har jag inte tid mer..
hoppas och tror de blir bra igen :)
Se nu till att du väljer rätt stödlager/sats.
In en sats är det lager, gummi och fjäder.
Enbart lager är just lagret som sitter på axeln.

Du har två olika. Stor och Lilla tror jag.

Koller verkligen att du valde rätt! för att vet måste du nästan mätta axeln grovleken
volvoyamha skrev:Se nu till att du väljer rätt stödlager/sats.
In en sats är det lager, gummi och fjäder.
Enbart lager är just lagret som sitter på axeln.

Du har två olika. Stor och Lilla tror jag.

Koller verkligen att du valde rätt! för att vet måste du nästan mätta axeln grovleken
jo gummit jag ska ha är för axeln som är 50.8mm.
gav mig på det idag och en ny kudde till motorn. vart kanonbra :)

en liten fråga bara. drar bultarna på kardanet åt sig själva när man kör????
lyckades inte dra dem så hårt som jag tyckte de skulle sitta......
Dom drar absolut inte åt sig själv, minsta glapp så far dom åt skogen rätt så snart.

Varför kunde du inte dra åt dom? Knepet är iaf att man alltid skruvar på Bulten och bara håller på muttern eftersom man bara kommer åt med U-nyckel på muttern.
det som jag sa :)
Dras dessa inte HÅRT och riktigt så kommer dessa lossna som du oxå säger!
Man kan gärna göra ren bultarna och muttrarna så gott det går, sedan på med gånglåsning och dra uta helvete så det sitter!
Det gjorde jag alla fall och än har det inte lossnat!

mvh Anders

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]