Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, nu behöver du inte känna dig helt utelämnad för det. På LH 2.2 skall det finnas ett mätuttag för Lambdaregleringen. En frihängande sladdkontaktakt där du kan koppla in en multimeter och mäta hur Lambdan styr och reglerar. För att veta vad du skall mäta så fanns det påpassligt i en annan tråd den här sidan: http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola Läs igenom den och se vad det tillför dig. Rigga sedan upp en multimeter så att du eller ännu bättre, en assistent kan kolla igenom hur hur den fungerar medan du kör. Eller tvärtom. Kör lite olika, höga och låga varv, tung eller lätt belastning osv.
Jag har bara sett det här någon enstaka gång och som jag minns det var det en brun bakelitkontakt på sladd med två uttag som satt över motorn. Börja med att leta upp den. Du bör inte ha en digital multimeter. Den står bara och bläddrar hela tiden när spänningar ändras upp och ner. Man får inte ut något av det. Ett visarinstrument är bättre.
http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola

Ja som tidigare nämnde.

Kolmonoxid
CO bildas när syret inte räcker till under förbränningen. Höga kolmonoxidnivåer (mätt i procent av avgaserna) kan förorsakas av för fet blandning, lågt tomgångvarv, felaktig flottörnivå, igensatt luftfilter, dåligt fungerande PCV-ventil eller felaktigt inställd förgasning eller insprutning. Låga syrgasnivåer tyder på att det finns mer bränsle än som kan förbrukas med det syre som är tillgängligt. Detta kan kallas syrebrist. Lösningen är att minska mängden bränsle.

Koldioxid
CO2 (mätt i procent av avgaserna) är en viktig ledtråd för att ställa diagnos på hur effektiv förbränningsprocessen är. Kolmonoxid (en del kol på en del syre) blir resultatet om det finns för litet syre vid förbränningsprocessen. Koldioxid (en del kol, två delar syre) blir resultatet vid en mer effektiv förbränning. Ju större andel CO2 i avgaserna, desto effektivare arbetar motorn. Ett värde på 13-15% ansesidealiskt, med CO och HC på eller nära noll och syrgas inom 1-3%.

Läs detta och begrunda.

Det brukar i regel hjälpa med, nya tändstift, luftfilter, oljefilter och olja. Då slipper man justera förgasaren.

Sedan kan du söka på pulsari ventiler. Slutar dessa att fungera kan en hel del problem uppstå och även förhöjd co!

Mvh Vy.
Hasse63 skrev:Pierburg har justerskruven på undersidan, 8mm skalle... Skruva upp/in för att minska och ner/ut för att öka bränslet
Så om jag skruvar ut skruven (alltså lossar på den) så blir det mer bränsle? när jag skruvade ut skruven så gick tomgången ned.
volvoyamha skrev:http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola

Läs detta och begrunda.

Det brukar i regel hjälpa med, nya tändstift, luftfilter, oljefilter och olja. Då slipper man justera förgasaren.

Sedan kan du söka på pulsari ventiler. Slutar dessa att fungera kan en hel del problem uppstå och även förhöjd co!

Mvh Vy.
Tändstiften och luftfiltret är bytt. Har skjutit på filter och oljebytet pga det pissiga vädret som varit på sistone.
Vad rekommenderar ni för olja? Det sägs ju att det inte är så noga på gamla bilar men jag tycker ändå det är
nåt man kan lägga nån extra krona på om det faktiskt hjälper.
Var på efterkontroll idag, och värdet var inte mycket bättre 4,2 mot 4,3 tidigare.
Vad mer kan jag göra?

Följande är gjort:
Nytt luftfilter
bytt olja och oljefilter
nya tändstift
justerat CO-skruven
Senast redigerad av 1 sebsan, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Eftersom du nu har gjort det som man normalt klarar själv utan speciell utrustning, så kanske du skulle tala med en verkstad om förgasaren.
Annars är ju ett sätt att slippa verkstäder att köpa sig en verkstadshandbok Haynes t.ex. och följa det som står där. Men det kan i vissa fall komma att behövas lite speciell utrustning. Dock inte sagt att du måste ha det i detta fallet. Men sådana situationer kan uppstå när man vill meka själv.
av rd350
Angående motorn det gällde i början på tråden (B230a) så sitter co-skruven i botten/undersidan på förgasaren ofta med en gul "plomb" utanpå. Denna bryter man bort sedan hittar man co-skruven. Co.n ska ställas med pluggad puls-air och då vara ca 2-2,5%. Lyckas man inte få ner den är det byte av nål och munstycke som gäller vilket är väldigt lätt på denna förgasaren. Använd nål för bilar med gasdrift så håller det betydligt längre.
av sebsan
Henke3 skrev:men du har inte skruvat in CO skruven för att minska bränsletillförseln?
Jo, jag skrev fel, det var givetvis den jag skruvade på.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]