Dina släpringar är sannolikt orunda, troligen är det så.
1.2-1.5mm slitage är väl mycket men oftast inte FÖR mycket.
Omsvarvning eller byte gäller.
Moderator: Moderatorer
krang skrev:Ahaaa. Dett måste jag försöka undersöka på något sett. Men hur får man tag i släpringar. Är det att höra av sig till en bil-el verkstad som gäller eller kan man fixa detta själv. Vad kostar detta i förhållande till en beganad generator i bättre skick tro?Nu har JAG råkat ut för samma problem. Inre ringen rejält sliten yttre ngt mindre. I mitt fall blev resultatet att ena kolet brast och gen slutade att ladda och bilen bara stannade pga tomt batteri. Såg ingen indikatorlampa på panelen som lyste????
Kan tillägga att filmmrandet har blivit värre sedan jag skrev om det första gången. Det varierar bestämt med vartalet. Det är mycket troligt att det är som du beskriver StigH.
krang skrev:Jaha :D Där ser man!Talade med ett företag i gen branschen igår.
Svarva släpringarna kan vara en lösning alltså. Behöver man lämna in hela generatorn eller ska jag ta isär den och plocka bort ringarna på nått sätt. Eller ska jag demontera den och lämna in hela rotorn tro? Eller kan man byta bara ringarna. Eller beror felet p.g.a. obalans i hela generatorn?
StigH skrev:Det Verkar vara kanon. Ska ta tag i det vart efter. Jag har dock några tvåor från bilprovningen att ta tag i först =Dkrang skrev:Jaha :D Där ser man!Talade med ett företag i gen branschen igår.
Svarva släpringarna kan vara en lösning alltså. Behöver man lämna in hela generatorn eller ska jag ta isär den och plocka bort ringarna på nått sätt. Eller ska jag demontera den och lämna in hela rotorn tro? Eller kan man byta bara ringarna. Eller beror felet p.g.a. obalans i hela generatorn?
"Kom in med rotorn lös så fixar vi. Skulle ringarna vara för slitna byter vi. Inget större problem"
Du ser, allt löser sig. Sannolikt mera jobb att ta loss gen och ta itu den än att göra själva kvaificerade jobbet (svarvning+ev ringbyte).
Så ta itu och lämna in på bilelverkstad. Tänker jag göra.
krang skrev:Jaha :D Där ser man!Om du tar isär generatorn och anser dig veta vad du gör så tror jag att din timpenning för det jobbet är god!
Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]
Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]