Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krang
Jag kan tilläga att flimmret syns i alla belysningar. En lite försvagning av belysningen i synnerhet halvljuset omkr två till tre ggr i sekunden.
av StigH
Dina släpringar är sannolikt orunda, troligen är det så.
1.2-1.5mm slitage är väl mycket men oftast inte FÖR mycket.
Omsvarvning eller byte gäller.
av krang
Ahaaa. Dett måste jag försöka undersöka på något sett. Men hur får man tag i släpringar. Är det att höra av sig till en bil-el verkstad som gäller eller kan man fixa detta själv. Vad kostar detta i förhållande till en beganad generator i bättre skick tro?

Kan tillägga att filmmrandet har blivit värre sedan jag skrev om det första gången. Det varierar bestämt med vartalet. Det är mycket troligt att det är som du beskriver StigH.
av StigH
krang skrev:Ahaaa. Dett måste jag försöka undersöka på något sett. Men hur får man tag i släpringar. Är det att höra av sig till en bil-el verkstad som gäller eller kan man fixa detta själv. Vad kostar detta i förhållande till en beganad generator i bättre skick tro?

Kan tillägga att filmmrandet har blivit värre sedan jag skrev om det första gången. Det varierar bestämt med vartalet. Det är mycket troligt att det är som du beskriver StigH.
Nu har JAG råkat ut för samma problem. Inre ringen rejält sliten yttre ngt mindre. I mitt fall blev resultatet att ena kolet brast och gen slutade att ladda och bilen bara stannade pga tomt batteri. Såg ingen indikatorlampa på panelen som lyste????
Hände på en lördag em i en mindre stad, långt hemifrån. :cry:
Ny regulator från Mekonomen (300:-) hjälpte, men först på måndagen...
Jag tänker ta itu gen och lämna rotorn på svarvning. Sånt har funkat förut. Kostade då ca en hundring.
av krang
Jaha :D Där ser man!

Svarva släpringarna kan vara en lösning alltså. Behöver man lämna in hela generatorn eller ska jag ta isär den och plocka bort ringarna på nått sätt. Eller ska jag demontera den och lämna in hela rotorn tro? Eller kan man byta bara ringarna. Eller beror felet p.g.a. obalans i hela generatorn?
av StigH
krang skrev:Jaha :D Där ser man!

Svarva släpringarna kan vara en lösning alltså. Behöver man lämna in hela generatorn eller ska jag ta isär den och plocka bort ringarna på nått sätt. Eller ska jag demontera den och lämna in hela rotorn tro? Eller kan man byta bara ringarna. Eller beror felet p.g.a. obalans i hela generatorn?
Talade med ett företag i gen branschen igår.
"Kom in med rotorn lös så fixar vi. Skulle ringarna vara för slitna byter vi. Inget större problem"
Du ser, allt löser sig. Sannolikt mera jobb att ta loss gen och ta itu den än att göra själva kvaificerade jobbet (svarvning+ev ringbyte).
Så ta itu och lämna in på bilelverkstad. Tänker jag göra.
av krang
StigH skrev:

Talade med ett företag i gen branschen igår.
"Kom in med rotorn lös så fixar vi. Skulle ringarna vara för slitna byter vi. Inget större problem"
Du ser, allt löser sig. Sannolikt mera jobb att ta loss gen och ta itu den än att göra själva kvaificerade jobbet (svarvning+ev ringbyte).
Så ta itu och lämna in på bilelverkstad. Tänker jag göra.
Det Verkar vara kanon. Ska ta tag i det vart efter. Jag har dock några tvåor från bilprovningen att ta tag i först =D
av StigH

Om du tar isär generatorn och anser dig veta vad du gör så tror jag att din timpenning för det jobbet är god!
Du behöver ju bara lämna rotorn. Släpringarna byter dom om det behövs.
(I nödfall..Biltema kränger ju nya generatorer rätt billigt! Kvaliteten/tillverkare har jag dock ingen aning om)
av JK24T
Om du delar generator så är det en god ide att byta lager, ingen stor kostnad men du slipper att dela igen senare.
Svarva ringarna, det kan vem som helst göra om du plocka ut hela rotorn.

- Johan
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
hur gårdet med den där generatorn ,blir den fixad ngn gång?
bytte min Paris 70A i somras
Micro hadde utbytes för under 1700
märket heter DRI det är väl dom som renoverar dom (danskt tror jag dom var)

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]