- tor 16 feb 2012, 16:50
#619397
Utan att veta exat hur man justerar, så måste ju en förgasare vara avstämd till den motorn som man sätter den på.
Om du tar en förgasare från en B21, så är ju den inställd för att försörja en motorvolym på 2,1 liter. Nu vill du sätta den på en B230. Då måste den ju ställas in för en motovolym på 2,3 liter. Alltså mer bensin. (Detta kallas att bestycka förgasaren) Det är möjligt att det bara blir en enkel skruvjustering? Du behöver inte bekymra dig om någon märkbar bränsleökning, för du har en i grunden starkare motor som utnyttjar effekten lite bättre. Om det märks något så är det förmodligen bara marginella siffror om allt har gjorts rätt.
Ett tillägg: Jag jämför inte bränsleförbrukningen med din nuvarande i K-motorn. Den är "uppåt väggarna för hög". Utan den eventuella skillnaden mellan en B21 och en B230.
Om du tar en förgasare från en B21, så är ju den inställd för att försörja en motorvolym på 2,1 liter. Nu vill du sätta den på en B230. Då måste den ju ställas in för en motovolym på 2,3 liter. Alltså mer bensin. (Detta kallas att bestycka förgasaren) Det är möjligt att det bara blir en enkel skruvjustering? Du behöver inte bekymra dig om någon märkbar bränsleökning, för du har en i grunden starkare motor som utnyttjar effekten lite bättre. Om det märks något så är det förmodligen bara marginella siffror om allt har gjorts rätt.
Ett tillägg: Jag jämför inte bränsleförbrukningen med din nuvarande i K-motorn. Den är "uppåt väggarna för hög". Utan den eventuella skillnaden mellan en B21 och en B230.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.