Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#615539
robinmoppe skrev:finns bara en mekanisk pump på bilen.
bränslefiltret får du montera mellan bränslepumpen och förgasaren, kapa slangen o trä på bara.
Men vrf sitter det 2 säkringar då som ska ha nåt med pumpar/pumpen att göra?

( tack för alla svar och tips :) )
#615544
Rådlös skrev:Det är nämligen så att om någon novis eller utomjording skulle slå upp ordet Automobil i ett uppslagsverk, så kommer man väldigt nära hur en bil såg ut och var konstruerad på 70- och 80-talet om man samtidigt tittar på en Volvo 200. .
:-)-) :D :D :lol:
#615546
Antagligen är locket till säkringsutrymmet utbytt någon gång.

Mvh GK
#615562
umekille skrev:brukar vara gummit som sitter innanför luftkolven som blir trasigt
på dessa förgasare på ena sidan har du en svart ratt som går skruva ur
då följer den med en mätsticka där skall också finnas förgasarolja så det syns
på stickan...innanför där sitter gummimembranet som kan vara sprucket
(vanligt åldersfel på dessa)
en sak jag kom på är att jag fyllde på oljan typ första gången i förgasaren för 1 vecka sen. råkade få in för mycket, så jag var tvungen att typ pressa ut oljan därifrån. så det kan ske är felet då. Måste jag ta loss förgasaren och skruva isär den för att komma åt den här gummit eller räcker det att skruva ut svarta locket med mätstickan? o sen undrar jag vilken gummi är det du menar: förgasarmembran eller bypass membaran?
#615565
Det kan också vara så att om bilen hade haft insprutning, så skulle säkringarna ha suttit på dom positionerna. Nu har du förgasare och bara en mekanisk pump. Bilarna tillverkades ju i flera modeller, bl.a med insprutning. Men då hette den inte A som tilläggsbokstav. Antingen E eller F.
Lite överkurs: Det finns yngre människor som tror att deras bil blir snabbare, starkare och häftigare om man ersätter den mekaniska bränslepumpen med en elektrisk pump. Därför fanns det i alla fall förr, elektriska pumpar till förgasarbilar, att köpa och installera. Men dom bilarna gick inte fortare för det. Det finns en förklaring med bränsletryck m.m. Men det kan vi ta en annan gång.
Men du har alltså en mekanisk pump.
#615741
en god eller dålig nyhet vet jag ej!
skulle provstarta den nyss, gick igång men gick bara på 1-2 cylindrar. och bara med max gas i botten, släppte man den så dog den. Då tänkte jag att det kanske är fel på stift eller tändkablar så att jag drog ut allt och torkade av stiften, men sedan upptäckte jag att en tändkabel gick av. ( kontakten i den) så nu ska jag köpa nya! är det nån skillnad på dem? ska man köpa alla lika långa eller ska det vara skillnad på dem?
#627952
köpte nya tändkablar på biltema och satte ditt. det hjälpte inte, men den gick iaf på typ 1 cylinder. då gjorde vi så att polare började spruta i startgas in i luftinsug och volvon vaknade. gick på alla 4! det tog lite tid men när man hörde motorn o varva finns kändes det kanon.

Stor tack till alla som har tipsat!
Volvo 4 EVER :D :lol:

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]