Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den där induktiva givaren är ju jättesvår att lossa! Den sitter ju med skruv som man inte kommer åt utan att lossa sprängkåpan, eller har jag sett fel när jag kikade ned mellan torpedvägg och motor? :roll:

Säkringarna är kvadruppelkollade och uppmätta så det är inget fel i säkringspanelen/säkringarna. Mätte upp spridarna när jag ändå höll på och de visade 16 Ohm vilket är helt korrekt :) (dock kanske fel ände att börja i)

Tändningslåset har jag misstänkt men måste isåfall skaffa fram ett.. vilket inte borde vara så svårt..

Felkodsdosan ger inga blinkningar överhuvudtaget :shock:

Hmm, kan det vara nått juckel med kamremmen?
Givaren går att lossa utan att lossa kåpan men det är pilligt. Tror du ska ha en 10:a och helst lednyckel vad jag vet men andra har kanske bättre förslag.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Givaren går att lossa utan att lossa kåpan men det är pilligt. Tror du ska ha en 10:a och helst lednyckel vad jag vet men andra har kanske bättre förslag.

Mvh GK
Okej, jag behövde inte göra detta. Jag grejade med tändningslåset, 5-56 och massa kablage under instrumentbrädan och helt plötsligt så går bilen att starta... Så jag vet inte riktigt vad felet var/är men det känns som om det är nåt litet glapp någonstans. Så nu återstår att se om problemet återkommer eller om man kan koncentrera sig på problemet med att startmotorn inte går runt när det är kallt^^ Vad säger ni - ska man byta den och solenoiden direkt?

Tack för all hjälp hittills, vi får som sagt se om det är över...
Man bör helst inte använda 5-56 och liknande till elektronik utan man bör använda elektronikrengöring som inte lämnar några rester.

Du har alltså spänning till solenoiden, men hur ser det ut när du vrider om nyckeln, vilken spänning avläser du då? Att man har spänning i viloläge fram till en punkt innebär inte att man har nödvändig strömmatning när kretsen sluts, detta är vad man då kallar spänningsfall och orsakas av att kretsen har defekter men inte direkta avbrott. Jag tycker också att du än en gång skall prova att sätta en startkabel mellan batteriets minuspol och motorn, jag vet att jag föreslog det tidigare och vill då veta om startmotorn gick runt då för det framgick inte klockrent av ditt svar då.

Är inte ovanstående anledningen så är det nog dags att byta startmotor.

Mvh GK
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]